Wat doen we?

Maatschappelijk kwetsbare gezinnen kunnen sinds 2009 beroep doen op een buddy-vrijwilliger die hen begeleidt tijdens de periode van zwangerschap en geboorte tot de leeftijd van één jaar.

Momenteel worden in en rond Gent jaarlijks een 15-tal gezinnen geholpen. Na een succesvolle implementatie van het project in regio Gent, zijn overheen de jaren ook andere buddywerkingen opgestart in Vlaanderen en Nederland en wordt gewerkt aan de uitbreiding naar een vrijwilligersnetwerk. Zo kunnen we nog meer gezinnen bereiken.

De buddywerking

Nadat hulpverleners (artsen, vroedvrouwen, sociaal werkers …) het gezin hebben aangemeld, krijgt de familie een buddy toegewezen. Die vrijwilliger biedt een-op-een ondersteuning tijdens de periode van zwangerschap, geboorte tot de leeftijd van één jaar.
De buddy neemt wekelijks telefonisch contact op met haar/ zijn gezin en brengt ook regelmatig een bezoekje. Een buddy biedt het gezin niet alleen emotionele steun, maar ook praktische en informatieve hulp.
Een buddy:

• Is een vertrouwenspersoon.
  • Empowert het gezin.
  • Help om het isolement te doorbreken.
  • Geeft gezondheidsvoorlichting.
  • Helpt bij administratieve procedures.
  • Is een schakel tussen het gezin en de hulpverlening.

Buddy's ondersteunen hun gezin niet met middelen, maar zoeken samen met het gezin naar oplossingen. Een buddy is geen vriend, maar een coach. Een buddy gaat dan ook niet zelf aan de slag, maar helpt jonge ouders zich sterker te voelen in hun kwetsbare situatie. Het toeleiden naar de zorg- en hulpverlening is daarbij een belangrijk aandachtspunt.

Het buddy-model

Vanuit praktijkgericht onderzoek werd een buddymodel ontwikkeld dat als leidraad kan gebruikt worden bij de opzet van een buddywerking.
De buddy-acties die een buddy onderneemt tijdens een contact met het gezin verlopen volgens een bepaalde methodiek, de 'buddy-actie-diamant'. Deze acties kunnen aan elkaar gelinkt worden en vormen samen de buddy-werking.

'Brooz' inleefspel

Daarnaast zet het project zich in om professionals, studenten en vrijwilligers bewust te maken van de invloed van kwetsbaarheid op zwangerschap en de startkansen van een kind. Hiervoor werd het inleefspel 'Fragile and Pregnant' ontwikkeld. Met dit spel maken de spelers op een ervaringsgerichte en interactieve manier kennis met maatschappelijke kwetsbaarheid. Zo worden de spelers uitgedaagd in de huid van een kwetsbare zwangere te kruipen.

Verdere uitbouw van 'een buddy bij de wieg' in Vlaanderen

Momenteel worden in en rond Gent jaarlijks een 15-tal gezinnen geholpen. Na een succesvolle implementatie van het project in regio Gent, zijn overheen de jaren ook andere buddywerkingen opgestart in Vlaanderen en Nederland en wordt gewerkt aan de uitbreiding naar een vrijwilligersnetwerk. Op dit moment zijn er 6 actieve buddywerkingen met buddy-studenten die telkens uitgaan van een hogeschool (in Gent, Limburg, Antwerpen, Turnhout, St-Niklaas en Rotterdam). Daarnaast werden het afgelopen jaar 4 buddywerkingen opgestart met buddy-vrijwilligers (in Gent, Sint-Niklaas, Ronse en Asse).  In 2018 starten 2 nieuwe buddywerkingen: vanuit het OCMW in Jette (met vrijwilligers) en vanuit Haute Ecole Léonard de Vinci (met studenten). ‘Een buddy bij de wieg’ is al meermaals gesubsidieerd en Vlaams minister van Armoedebestrijding Liesbeth Homans (N-VA) selecteerde het project in 2016 voor financiering in het kader van kansarmoedebestrijding.

Daarnaast hebben we ook een lerend netwerk opgestart waarin buddywerkingen elkaar versterken. Twee maal per jaar komen buddy-medewerkers samen om ideeën en ervaringen uit te wisselen.

Samen zorgen voor een kwetsbare zwangerschap