Wat te doen aan die zware boekentas? Onze respondenten geven tips

Die laptop, die handboeken, die werkboeken,... boekentassen kunnen behoorlijk zwaar worden.  Eerder deze week bevroegen we onze respondenten of ze hier al dan niet iets aan deden.  We merkten dat een meerderheid van onze respondenten hier wel degelijk bij stilstonden, al verschilde het wel naar functie en onderwijsniveau:

We vroegen ook om tips in te sturen wat je als leraar kan doen om die boekentassen niet te zwaar te maken. Hier kregen we heel veel antwoorden op. Een bloemlezing:

• Ik meld mijn leerlingen dat ze het leerwerkboek uiteen mogen halen en enkel het hoofdstuk moeten mee hebben waar we mee bezig zijn. Ik suggereer ook dat ze dan de hoofdstukken van verschillende vakken in 1 en dezelfde map kunnen stoppen, met zoals ik dat doe met het materiaal voor mijn verschillende klassen.
  • De verschillende handboeken worden in pdf-formaat aan de leerlingen aangeboden. Zo kunnen ze op hun laptop het handboek raadplegen. Thuis kunnen ze uit de papieren versie studeren. Voor mijn vak volstaat dus enkel de (verplichte) laptop en een kleine ringmap voor enkele blaadjes om notitie te kunnen maken.
  • Ik geef les in een vaklokaal en de leerlingen laten hun cursus in het lokaal liggen - minder gewicht (en vooral ook meer kans dat ze alles bij hebben).
  • Leerlingen ritme aanleren: Elke pauze naar kluisje = max. 2 vakken op één moment ik de dag = niet zo zware boekentas
  • Door bij de klasafspraken aan het begin van het schooljaar duidelijk te maken dat ze slechts één hoofdstuk in een dunne map moeten meenemen. Hun scheurwerkboek laten ze in hun vakje/locker/internaatskamer/thuis.
  • Cursus via OneNote waar mogelijk (dus geen extra gewicht) / enkel hoofdstuk waaraan we bezig zijn meebrengen waar papieren cursus
  • Ik geef, in het 1ste jaar, advies over welke mappen ze best gebruiken, help hen hun boekentas maken op het einde van de dag. Ook bij het geven van een taak laat ik hen niet de hele map meenemen, maar enkel het blaadje dat ze nodig hebben. Het boek hebben ze immers ook online.
  • Mijn leerlingen moeten hun zwaar boek niet meebrengen naar school. Ik zet het bordboek open. Als ze dat niet goed zien mogen ze het digitale boek ook openzetten op hun Chromebook.
  • Regelmatig eens samen de boekentassen leegmaken en "uitmesten" doet wonderen! Alles wat overtollige ballast is, gaat in een zakje met "niet nodig" erop :-)
  • Boekentassen worden gewogen en besproken in de rekenles.

We hebben ook gevraagd op basis van deze tips wat onze respondenten al zoal doen. Dit was het resultaat: