Brooz inleefspel

Brooz', (voorheen: Fragile & Pregnant) is een inleefspel dat ontwikkeld werd om (toekomstige) professionals en vrijwilligers te vormen omtrent maatschappelijke kwetsbaarheid rondom zwangerschap en geboorte.

'Brooz' verwijst naar een broze of breekbare zwangerschap, de 'z' staat voor 'zwanger', de 'oo' voor de bril waarmee we naar kwetsbare gezinnen kijken.

Het spel werd in 2013-2014 vanuit projectmatig wetenschappelijk onderzoek ontwikkeld door de bachelor Vroedkunde in samenwerking met de bacheloropleiding Secundair onderwijs. In 2016 werd dit spel genomineerd voor de Gouden Dobbelsteen en werden we laureaat (laatste 3). Naast het aanreiken van specifieke kennis rond de impact van sociale determinanten op zwangerschap, worden de spelers op een ervaringsgerichte en interactieve manier bewust gemaakt van de invloed van kwetsbaarheid op zwangerschap en de startkansen van een kind.

Spelverloop

Het spelbord zelf ziet er uit als een stad. De spelers worden uitgedaagd om in de huid van één van de zes personages te kruipen die gepland of ongepland zwanger geraken in een kwetsbare situatie. De presentatie van het spel vindt u hier.

Doel van het spel

Het doel van het spel is om spelers te laten aanvoelen of de kwetsbare zwangere tools in handen heeft om vooruitgang te boeken op de persoonlijke profielmeter. Het spel geeft de speler een antwoord op de vraag: leidt een ongelijke startkans automatisch tot een ongelijke outcome voor moeder en kind?

Het spelen van het spel verhoogt het inzicht in sociale determinanten van maatschappelijke kwetsbaarheid en dit leidt tot een aangescherpt empathisch inlevingsvermogen. Dit helpt de doelgroep te groeien in de eigen professionele competenties om betere zorg te kunnen bieden. Zorg die aangepast is aan de noden van kwetsbare gezinnen.

Doelgroep

De doelgroep bestaat uit medische en sociale zorgverleners die met zwangeren in contact komen (medici, paramedici, sociaal werkers en medewerkers uit sociale organisaties), vrijwilligers en studenten middelbaar en hoger onderwijs.

Professionele druk

Serviceclub Soroptimist Scaldilys Gent organiseerde op 12 mei 2017 een sponsering om het inleefspel  financieel te ondersteunen. Dankzij de sponsoring kon een professionele firma het design verbeteren en de mogelijkheid voor digitale druk voorzien. Hierdoor kwamen de personages in het spel nog meer tot leven en werd het spel verder geoptimaliseerd. Door het spel te spelen met ervaringsdeskundigen, werd verschillende aspecten verder verfijnd opdat het een nog realistischer beeld geeft van real-life situaties. Zo hebben we nu 10 professionele bordspellen en kan het spel nu ook op grotere schaal kan gespeeld worden.

Aanvragen

Wil je met jouw organisatie het spel ook spelen? Neem dan contact op met An De Craecker. Het spel kan gespeeld worden in groepjes van 4 tot 12 deelnemers. Het spelen van het spel duurt gemiddeld 2 uur.  Een spelbegeleider komt dan ter plaatse om het spel in goede banen te leiden. Op vraag kan je zelf ook spelbegeleider worden en het spel inhuren. We geven je hiervoor een opleiding.

Praktisch

Brooz wordt steeds gespeeld in de aanwezigheid van een spelbegeleider van Arteveldehogeschool.  De kostprijs hiervoor bedraagt 120 euro voor 2 uur spelbegeleiding + verplaatsingskosten.  De spelbegeleider brengt het spel dan zelf mee. Jij voorziet een lokaal met een grote tafel  (of 2 kleinere tafels) en voldoende stoelen voor de spelers (min. 4 - max 12). Wanneer je het spel vaker speelt, kan je zelf ook spelbegeleider worden. De verhuur van 1 bordspel zonder spelbegeleider bedraagt dan 60 euro (14 dagen uitleentermijn). Je volgt dan de eenmalige opleiding tot spelbegeleider (120 euro) in Arteveldehogeschool Gent. Het spel kan je dan ophalen bij Arteveldehogeschool Gent.  Heb je nog vragen of wil je het spel graag reserveren, neem dan contact op met an.decraecker@arteveldehs.be.