Waarom doen we dit?

Waarom begeleiden we maatschappelijk kwetsbare gezinnen?

Maatschappelijke kwetsbaarheid is een toenemend maatschappelijk probleem. Het scheidt mensen van de algemeen aanvaarde leefpatronen in de samenleving. Die kloof is moeilijk op eigen kracht te overbruggen. Dit heeft ook gevolgen voor de uitkomst van moeder en kind. Onderzoek heeft aangetoond dat de drempel naar gezondheidswerkers en instellingen hoog is, en dat kinderen die in een situatie van maatschappelijke kwetsbaarheid worden geboren minder kansen hebben op een goede gezondheid en ontwikkeling. Om dit te veranderen, zijn er naast middelen ook nieuwe benaderingen nodig.

Armoede in Vlaanderen

In Vlaanderen worden 14% van de kinderen in kansarmoede geboren, in Brussel is dat één op vier. Het probleem van kinderarmoede blijkt volgens studies vooral toe te nemen in verstedelijkte gebieden. Daarnaast is er echter ook vaak minder zichtbare armoede in dunbevolkte plattelandsgebieden.

Maatschappelijk kwetsbare gezinnen staat binnen Kind en Gezin voor gezinnen die met uitsluiting bedreigd zijn of in uitsluiting leven. Het gaat om gezinnen die een gebrekkige toegang hebben tot maatschappelijk hooggewaardeerde goederen zoals werk, inkomen, huisvesting, school, gezondheidszorg en ontwikkeling. Deze zes criteria verwijzen naar de zes domeinen waarop leefomstandigheden van deze gezinnen zich onderscheiden van deze van vele andere gezinnen.

Investeren in kinderen loont

Maatschappelijke kwetsbaarheid heeft een negatieve impact op de zwangerschapsuitkomst voor moeder en kind, en op de ontwikkelingskansen van het kind.
Uit onderzoek weten we dat investeren in kinderen loont. Gezinnen met kinderen ondersteunen is geen instant oplossing voor de bestaande problemen, maar het draagt bij tot het doorbreken van vicieuze cirkels die armoede intergenerationeel in stand houden. Inzetten op de perinatale periode, biedt daarnaast ook extra mogelijkheden. Onderzoek laat zien dat de eerste 1000 dagen van een kind (zwangerschap en eerste 24 maanden) cruciaal zijn voor zijn ontwikkeling.

In het project ‘een buddy bij de wieg’ zoeken studenten, zorgverleners en gezinnen in een situatie van maatschappelijke kwetsbaarheid tijdens de zwangerschap en het jonge ouderschap samen naar oplossingen om die periode zo goed mogelijk door te brengen en op die manier optimale kansen te geven aan het kindje dat geboren wordt.

Lees ook: "Ook kansarme baby's verdienen een goede start" in De Gentenaar