VORMING

Versterken, verbinden en verrijken in het boeiende veld van opvoeding en coaching: daar zet de PJK Academie op in.

We lichten ons ruim aanbod aan vormingen hieronder toe.

 

Vormingen & studiedagen

Omgaan met schitterende lastige mensen
Leren van en met diegenen waar je het lastig mee hebt.​
 
Of je nu begeleider bent, baliemedewerker, verpleegkundige, projectleider of manager, teamleider ... je komt lastige mensen tegen. Zwijgzame mensen, negatievelingen of klagers, bemoeials, betweters of parasieten, grappenmakers of agressieve mensen, bullebakken, dwarsliggers, twijfelaars of manipulators. In elke organisatie lopen zo'n mensen rond. Het is een bonte mengeling. Ze kunnen oud of jong zijn, man of vrouw, allang in dienst of nog maar pas. Vooral als leidinggevende kan je er best voor zorgen dat je ook met deze mensen goed kan omgaan.

Inhoud 
In de opbouw van deze vierdaagse maken we gebruik van de communicatietheorieën van Watzlawick en Rogers, leren we aan de hand van de kernkwadranten van Daniel Ofman wat het 'schitterend gebrek' van de ander ons bijbrengt, staan we via Voice Dialogue van Hal en Sidra Stone stil bij welk eigen gedrag soms een uitlokkende factor kan zijn.

We gaan na welke 'good practice' we al ontwikkelden en welke tips hieruit voort vloeien voor elkaar. We voegen hier nog tips aan toe.
We oefenen in omgaan met dit gedrag aan de hand van thema's en structuren van Themagecentreerde Interactie, casusbesprekingen, en psychodrama.

Doelgroep 
Werk je in de gezondheids-, sociale of publieke sector? Ben je werkzaam als directeur, hoger kaderlid, stafmedewerker, projectleider, afdelingsleider, teamleider, basiswerker, staflid van een sectorkoepel of -steunpunt of externe advieswerker? Heb jij als doel de samenwerking in je team(s) te stimuleren? Dan behoor je tot de doelgroep van deze module!

Waar & wanneer: 3, 4, 29 en 30 september 2020 - Campus Sint-Amandsberg.               

Prijs: € 480,00 

Inschrijven via https://bit.ly/3f3Q0Sf

 
 
 
 
RePLAY Train the trainer

Samen groeien als trainer in risicovol spelen.

Het RePLAY Toddler-team van de Arteveldehogeschool ontwikkelde de afgelopen jaren een inspirerende visie op risicovol spelen:

Sinds de start van het onderzoekproject geeft het RePLAY-team vormingen en ondersteuningstrajecten aan professionals, en recenter ook aan ouders. Op vraag van ons werkveld ontwikkelden we een "train the trainer". Neem jij anderen ook graag mee in het topic risicovol spelen? Welkom op onze RePLAY train the trainer!

  • Dag 1: vrijdag 21/02/20 (9u30-16u)

Tijdens de eerste dag kom je alles te weten over onze visie op risicovol spelen, en stel je je eigen visie scherp. Je leert onze RePLAY toolbox kennen, en krijgt zicht op onze tips en tricks voor een geslaagde ondersteuning i.v.m. risicovol spelen. Je formuleert persoonlijke doelen om te groeien als trainer in risicovol spelen. Na afloop van deze dag ga je hier actief mee aan de slag in jouw eigen setting. 

  • Dag 2: vrijdag 20/03/20 (9u30-12u30)

Tijdens de terugkomdag deel je jouw ervaringen met het ondersteunen van anderen. Wat liep vlot? Voor welke obstakels
wil je nog ondersteuning? We zorgen als team voor feedback op maat, zodat je er kan invliegen als trainer in risicovol
spelen! Je ontvangt na afloop van de train the trainer een deelnemersattest.

Waar & wanneer: vrijdag 21/02/20 (9u30-16u) en vrijdag 20/03/20 (9u30-12u30)

Prijs: € 165,00 (incl. koffie, thee, water, tussendoortjes, vormingsmateriaal en lunch op vrijdag 21/02)

Inschrijven via https://bit.ly/RePLAY-TTT

 

 
 
Trefdagen

De Bacheloropleiding Pedagogie van het Jonge Kind organiseert twee keer per jaar een trefdag voor stage-organisaties. Op deze trefdagen kan je terecht voor:

  • Uitwisseling tussen mentoren (uit de praktijk) en stagebegeleiders (uit de opleiding)

  • Vormingen en inspiratiesessies voor mentoren (uit de praktijk)

De trefdagen gaan door op:

Arteveldehogeschool
Campus Sint-Amandsberg
J.Gérardstraat 18, 9040 Sint-Amandsberg

Eerstvolgende trefdag: Dinsdag 13 oktober 2020

Meer weten? Surf naar http://pjkstages.weebly.com/trefdagen.html

 

Vormingen op maat 

Ben je op zoek naar vorming voor jouw organisatie? De PJK Academie voor Opvoeding en Coaching heeft een divers aanbod voor de sectoren waar gewerkt wordt met kinderen en jongeren. Hieronder vind je de verschillende thema’s en vormingen die je kan aanvragen bij de PJK Academie voor jouw gemeente, stad, organisatie, dienst,… 

Heb je interesse in een vorming of wens je extra toelichting? Neem contact op met de PJK Academie.

 

 

Werken met kinderen - top

Allemaal Taal

Hoe kun je bewust de taal stimuleren van (jonge) kinderen tijdens spelmomenten binnen en buiten, maar ook aan tafel of op tijdens verzorgingsmomenten? ‘Allemaal taal small’ reikt inspirerende voorbeelden en achtergrondinformatie aan om samen met begeleiders en andere betrokkenen na te gaan hoe de taal van (jonge) kinderen nog meer kunt stimuleren op een speelse en muzische manier!

Duurtijd: Keuze uit één of twee dagdelen van 3 uren

 

Vertellen versus voorlezen 

In de meeste voorschoolse en buitenschoolse opvanglocaties zijn er gelukkig heel wat boeken aanwezig. Maar wanneer kies je voor voorlezen en wanneer voor vertellen? En wat is het grote verschil? Waarom is een goed boekenbeleid geen overbodige luxe? En wat als het boek nog speelgoed is voor kinderen? Kortom, in deze goesting-doen-krijgende workshop kom je op actieve manier meer te weten over het inzetten van verhalen bij jonge en oudere kinderen.

Duurtijd: één dagdeel van 3 uren

 

Risicovol spel 

Risicovol spel is inherent aan spel van kinderen en waardevol voor kind én begeleider. Maar hoe kan je risicovol spel gepast begeleiden en tot meerwaarde maken, waarbij veiligheid, emotionele en educatieve ondersteuning in balans zijn? We werken op maat, op basis van noden die jij als individuele begeleider of die je als team ervaart.

Duurtijd: keuze uit één, twee of drie dagdelen van 3 uren

 

BUITENgewoon Kinderspel 

Buitenspelen met kinderen? Ja, graag! Maar… hoe doe je dit met een groep kinderen? Hoe kan je dit best organiseren met baby’s? Wil je graag naar buiten maar mis je inspiratie om iets te doen? Houd je dan maar vast aan de takken van de bomen! Dit vormingstraject leidt je doorheen de verschillende facetten van buitenspel.

Duurtijd: twee dagdelen van 3 uren

 

Creatief aan de slag 

Prikkel jij de kinderen ook graag met vernieuwende activiteiten? Wil je graag een tijd nemen om iets leuk en creatief ineen te knutselen? Dan is deze crea-workshop echt iets voor jouw opvang! Als creatieve duizendpoot word je uitgedaagd om in te spelen op de noden van de kinderen. In deze workshops ga je echt aan de slag met materiaal en leuke voorbeelden van collega’s.

Duurtijd: twee dagdelen van 3 uren

 

Investeren in kwaliteitsvolle interacties met kinderen van 0 tot 6 jaar 

Wil je ook eens een vlieg zijn in je werk met de kinderen? Wil je graag eens op de pauzeknop duwen om te zien wat jouw kinderen beleven? … Dat kan! In deze workshop bekijken we samen videobeelden gemaakt in jouw organisatie, en ga je met verwondering voor de kinderen, jezelf en je collega’s naar buiten!

Duurtijd: twee dagdelen van 2 uren

 

KINDclusief 

KINDclusief is een verdiepend traject waarin je, samen met je team, de inspirerende manier om samen met kinderen (met en zonder specifieke zorgbehoefte) tussen 6 en 12 jaar na te denken over inclusief werken, onder de knie krijgt. Zowel de vragen: ‘Hoe pak je dit aan?’, ‘Wat vertellen kinderen ons?’ als ‘Wat betekent dit voor onze werking?’ worden beantwoord.

Duurtijd: twee dagdelen van 3 uren

 

Kinderparticipatie 

In deze vorming wordt samen met het team de voorwaarden en doelen van kinderparticipatie bekeken, vanuit het idee dat participeren een proces is en geen momentopname. Er worden concrete methodieken aangereikt om participatief met kinderen aan de slag te gaan binnen een positief leefklimaat. We geven tips en trics mee om een participatief proces te ondersteunen.

Duurtijd: één dagdeel van 3 uren

 
Het jonge kind en zijn veel muzische talen 

Wat zeggen kinderen ons? Wat tonen ze ons? Wat zijn ze aan het ontdekken, onderzoeken? Welke muzische signalen zien we? Hoe kunnen we onze activiteiten baseren op die signalen? In deze vorming gaan we zelf aan de slag met de signalen van kinderen door te observeren via video-materiaal. We houden rekening met de autonomie van de kinderen en leggen meer nadruk op het proces dan het product. Educatieve ondersteuning ten top dus!

Wat zijn de do’s en dont’s? Je ontdekt het allemaal in deze sessie en ervaart persoonlijk hoe je een leuke muzische activiteit kunt maken door verrijkende en verdiepende spelprikkels te geven.

Duurtijd: twee dagdelen van 3 uren

WANDA: Waarderende Praktijkanalyse met teams 

Werken met en voor mensen is altijd anders. En soms is het ronduit moeilijk. Vaak ontbreekt de tijd om stil te staan bij je professioneel handelen. Met Wanda (Waarderen, Analyseren, Daden) reageer je niet onmiddellijk, maar zet je eerst een stap achteruit. Het is een sterk visueel ondersteunde methodiek om in team je praktijk te onderzoeken en te optimaliseren.  Starten met Wanda? We helpen je graag op weg!

Duurtijd: keuze van één dagdeel tot een traject op maat

 

Talenten ontdekken en waarderen: Samen naar meer resultaat.

Talent, een woord dat we via de media regelmatig horen en lezen. Het is dan ook niet onbelangrijk, zeker in het werken met kinderen, gezinnen en ouders. In deze vorming ga je de talenten van elkaar in kaart brengen, waarbij je je eigen talenten en deze van anderen leert benoemen. Dit zal je helpen in het contact met ouders, om ook daar steeds talenten te kunnen detecteren. Hoe kan talent zichtbaar worden en is de context geschikt om talent te laten schitteren? Ook blinde vlekken komen aan bod en hoe je hefboomvaardigheden kan inzetten om talent in balans te houden.

Duurtijd: Keuze uit twee dagdelen of één dagdeel van 3 uren.

 

Feedback, geef het maar! Maar hoe? 

Waardering en kritiek geven en ontvangen, het klinkt eenvoudig maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze vorming willen we werk maken van het geven en ontvangen van feedback. We bespreken deze vaardigheden maar gaan ook oefenen zodat je handvaten hebt om hiermee aan de slag te gaan in jullie team. Het accent ligt op dagelijkse toepassingen, onmiddellijk bruikbaar.

Duurtijd: Keuze uit één of twee dagdelen van 3 uren

 

S2amen 

S²amen maakt van Samenwerken een Succes! Wat we samen doen, doen we beter en hoe je dit kunt realiseren, daar gaat deze vorming over. Thema’s als veiligheid, vertrouwen, conflicten en weerstand, zelfsturing en coaching, preventie van burnout komen daarbij aan bod.

Duurtijd: twee dagdelen van 3 uren

 

Coaching op de werkvloer 

Begeleiders die zichzelf doelen stellen om te groeien in hun job, een droom van elke leidinggevende! Maar welke rol speel je daar als verantwoordelijke zelf in? Hoe kan je al coachend de impact op de kwaliteit van het werk en op het welbevinden van je medewerkers verhogen?

In deze vorming word je sterker in het uitlokken en stimuleren van leren bij medewerkers. Je ervaart hoe ‘vragen stellen’ een krachtig middel is om leren te stimuleren en hoe je van dagdagelijkse interventies coachende tussenkomsten kunt maken. Je waarderende en explorerende vaardigheden worden aangesproken waardoor je al coachend naar huis vertrekt!

Duurtijd: een volledige dag

 

Investeren in kwaliteitsvolle interacties met kinderen van 0 tot 6 jaar: videobeelden als motor. Trajecten voor teams. 

Wil je ook eens een vlieg zijn in je werk met de kinderen? Wil je graag eens op de pauzeknop duwen om te zien wat jouw kinderen beleven? … Dat kan! In deze workshop bekijken we samen videobeelden gemaakt in jouw organisatie, en ga je met verwondering voor de kinderen, jezelf en je collega’s naar buiten!

Duurtijd: vijf dagdelen van 5 uren.

 

Van weerstand tot weerkracht 

Conflict wordt opgevat als een kracht, een mogelijkheid om de “weerstand” om te buigen naar “weerkracht”, inclusief voldoende aandacht voor de veiligheid van de medewerker. Enkel vanuit veiligheid kan conflict gebruikt worden als kracht.

Duurtijd: twee dagdelen van 3 uren

 

Sociale functie: Kinderopvang voor iedereen! 

Onze samenleving verandert voortdurend: migratie, nieuw-samengestelde gezinnen, alleenstaande gezinnen,… Ook voor de kinderopvang betekent dit een uitdaging, want naast een pedagogisch en een economische functie heeft de kinderopvang ook een sociale functie. ‘Kinderopvang voor iedereen!’ Klinkt goed, maar hoe bereik je dit nu?

Duurtijd: twee dagdelen van 3 uren.

 

Je kwaliteit versterken met het MeMoQ-Zelfevaluatie-instrument 

Heb je interesse om jouw pedagogische werking op een duurzame manier  te versterken via zelfevaluatie en het MeMoQ-Zelfevaluatieinstrument te leren kennen en te gebruiken? We gaan hiermee aan de slag met jou en jouw collega’s.

Duurtijd: keuze uit één, twee of drie dagdelen van 3 uren.

 

Stapsgewijs innoveren 

Vernieuwing, verandering, inspelen op trends, uniek zijn, … Er wordt veel verwacht van een organisatie anno 2020. Hoe kan je als organisatie inspelen op al wat leeft in en rond jouw organisatie? We innoveren door kleine stappen te zetten. We gaan aan de slag met de Innovator-Generator, een ondersteunend instrument ontwikkeld door de Arteveldehogeschool. Na deze workshop zie jij mogelijkheden en kansen om te innoveren en kan je de eerste stappen richting innovatie zetten.

Duurtijd: een volledige dag

 

Starten met een inclusieve kinderopvang? Samen op weg! 

Deze vorming brengt begeleiders samen om vanuit eigen of aangereikte praktijkcasussen een stevige visie te ontwikkelen op inclusieve kinderopvang. We vertalen het regelgevend kader rond inclusieve kinderopvang naar de eigen praktijksetting. We bespreken praktische manieren om kinderen met een specifieke zorgbehoefte te laten participeren in de groep.

Duurtijd: twee dagdelen van 3 uren.

 

Solliciteren en storytelling 

Dat storytelling heel krachtig kan zijn, bewijst het verhaal van J.K. Rowling, schrijfster van de Harry Potter boeken. Een werkloze, alleenstaande moeder ging op café om zich op te warmen en is beginnen verhalen schrijven. Na eerst door meerdere uitgevers geweigerd te zijn, werd ze finaal een succesvolle schrijfster.

Ben je zelf zoekende naar hoe jij mensen kan ondersteunen in de zoektocht naar job die ze met passie willen uitvoeren? Hoe kan jij mensen ondersteunen in het maken van een goed verhaal? Storytelling kan door iedereen toegepast worden. Benieuwd hoe je dit kan doen?

Duurtijd: een volledige dag

 

 

Samenwerken met de PJK Academie?

De PJK Academie voor Opvoeding en Coaching werkt op maat van jouw organisatie en gaat op zoek naar mogelijkheden:

  • Ben je op zoek naar een welbepaalde vorming, die niet meteen aansluit bij de voorgestelde vormingen?

  • Zoek je een organisatie die een veranderingsproces kan begeleiden in jouw organisatie?

  • Wil je een traject aangaan met jouw team en zoek je hiervoor een partner/ondersteuner?

  • Heb je een idee en wil je dit verder verkennen?

Neem vrijblijvend contact op met de PJK Academie voor Opvoeding en Coaching via PJKacademie@arteveldehs.be of via het contactformulier.