Design thinking (model)

Situering en doel

Iets bedenken dat er nog niet is … hoe doe je dat ?

We zijn geneigd om de oplossingen te genereren die we min of meer al kennen. Maar soms moeten we op zoek naar nieuwe oplossingen, die we op dat moment nog niet zien. Einstein zei het al:  “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.”

‘Design Thinking’ of ‘Design Research’ komt uit de wereld van productontwerp en is gebouwd op een afwisseling van divergerende en convergerende bewegingen. Het is een methodiek om complexe problemen op te lossen en om tot frisse, innovatieve oplossingen te komen.

Model

Bij design thinking worden gebruikers of belanghebbenden betrokken in de vraagstelling en in de ontwikkeling. Design Thinking gaat uit van de behoefte van de klant. We geven hier in kort bestek de verschillende stappen weer en stippen enkele methodische tips aan. Let wel: het proces is niet lineair; je doorloopt onderstaande fasen, maar in de praktijk maak je sprongen heen en terug.

Empathize: door je in de plaats te stellen van de gebruikers, door hen zelf feiten en ervaringen te laten verzamelen (bv. dagboek bijhouden, foto-reportage maken), door observatie en interviews

Define: wat is de probleemstelling, waar hebben de gebruikers belang bij, waar hebben ze behoefte aan?

Ideate: in een co-creatieve brainstormsessie (gebruikers en stakeholders samen) genereer je ideeën om aan de probleemstelling en behoeften tegemoet te komen

Prototype: je maakt een (visueel) testmodel van enkele oplossingen (bv. een maquette, een tijdslijn, een info-graphic, een parcours, een schets van een fictieve gebruiker met een verhaal, …);

Test: dit model, blauwdruk of parcours laat je ervaren en uittesten door gebruikers en je verzamelt feedback

Meer info

  • Op het internet zijn er meerdere sites met info over Design Thinking
  • Stompff, G., (2018), Design Thinking. Radicaal veranderen in kleine stappen. Amsterdam: Boom