Hiërarchische logica en netwerklogica (model)

Situering en doel

Bij het samenwerken met meerdere organisaties is een andere manier van denken nodig, dan de bekende hiërarchische logica die (in meer of mindere mate) de interne relaties en organisatievormen binnen de organisaties bepaalt.

De hiërarchische logica is eerder verticaal en lineair van karakter en denkt gemakkelijk in oorzaak-gevolg schema’s. De netwerk-logica is een meer horizontale en circulaire logica, met veel onderlinge beïnvloedingslijnen en een open einde.

Hieronder typeren we beide manieren van denken, aan de hand van enkele kenmerken die je als een continuüm kunt beschouwen.

Model

Hiërarchische logica

 

Netwerk-logica

Er is een probleem

 

Er is een probleemperceptie

Doelstelling is referentiepunt

 

Doelstelling is momentopname

Informatie is robuust

 

Informatie is “negotiated knowledge”

Besluit volgt uit probleem, doel, informatie

 

Na besluit is er een volgende ronde kansen

Uitvoering is gericht op doelstelling

 

Uitvoering levert nieuwe kansen op

Norm: doelrealisatie

 

Norm: satisfactie of tolerantie

Netwerk-logica is meer geschikt om complexe problemen te benaderen, waarbij de betrokken partijen zich laten beïnvloeden door elkaars verschillen en door een afwisselende cyclus van oordelen en handelen.

Bron / Meer lezen

De Bruijn, J.A. & Ten Heuvelhof E. F. (2004). Management in netwerken. Utrecht: Lemma.