Waarderende vragen

Doel en situering

Leerwinsten die ontstaan door met verschillende partijen samen te werken situeren zich op 3 niveaus: het Individu, de Organisatie en het Netwerk als geheel.

De waarderende benadering (Appreciative Inquiry) geeft veel aandacht aan groei en ontwikkeling. Geïnspireerd op de AI-benadering, ontwierpen we een aantal ‘waarderende vragen’ om leerwinsten op deze 3 niveaus te exploreren.

Werkwijze en verloop

Onderstaande vragen kun je gebruiken in groep of in subgroepen.

  • Enkele basisvragen over leerwinst op niveau van het netwerk:
    • Als je aan deze groep een pluim of een trofee zou geven, waarvoor zou dit dan zijn?
    • Wat was jullie mooiste succeservaring? Hebben jullie daar als groep uit geleerd? Doen jullie dingen nu anders dan ervoor?
    • Hebben jullie voorbeelden van hoe je als groep uit moeilijke situaties bent geraakt?
  • Aan de hand van deze vragen kan je peilen naar de leerwinst van het netwerk voor elke deelnemende organisatie:
    • Wat betekent dit netwerk voor uw organisatie? Wat zou jouw organisatie missen indien ze hier geen deel meer van zou zijn?
    • Doet men nu dingen anders in je eigen organisatie, als gevolg van deze samenwerking?
  • Aan de hand van deze opdracht kan je peilen naar de meerwaarde van de samenwerking voor het individu:
    • Stel dat je een afscheidsbrief schrijft t.a.v. het bestuur van dit samenwerkingsverband. Wat schrijf je er in m.b.t. wat het voor jou heeft betekend en wat jij hier hebt geleerd?

Meer info

Opstaele, V., Naert, L. & Bonne K. (2014). Verbindend leren. Onderzoek naar leren in samenwerkingsverbanden vanuit individueel, organisatie- en netwerkperspectief - In: Praktijkboek kwaliteitszorg in welzijnsvoorzieningen. Brussel, VVSG / Politeia, Afl. 48 - juni 2015.