5 principes voor verbindend leren
Situering en doel
In het kader van Praktijkgericht Onderzoek peilde PRONET naar kansen en mogelijkheden om verbindend leren te stimuleren in samenwerkingsverbanden. Uit de focusgesprekken werden 5 eenvoudige principes gedistilleerd. Door deze principes te bespreken met de leden van jouw samenwerkingsverband verhoog je de focus op verbindend leren.
Werkwijze en verloop
Hieronder presenteren we de 5 principes, aangevuld met enkele hulpvragen. Je kunt deze principes annex hulpvragen bespreken met de groep, ofwel plenair ofwel in subgroepen.
- Onderneem gezamenlijke acties: door samen dingen te doen, wordt er spontaan geleerd
- Maken wij ruimte en tijd om naast het praten en vergaderen ook samen dingen te doen?
- Hoe zorgen wij ervoor dat de leden mekaar kunnen bezig zien tijdens activiteiten op het terrein?
- Faciliteren en stimuleren wij gezamenlijke doe-activiteiten (formeel, informeel)?
- Geef taal en aandacht aan leren en veranderen
- Bouwen we tijd en ruimte in om stil te staan bij het leerproces van de groep?
- Benoemen we wat we van elkaar leren? Geven we hier feedback over?
- Evalueren we naast de doelen en het samenwerkingsproces ook de leercultuur?
- Werk samen aan een sterke identiteit van het netwerk
- Maken wij werk van een eigen identiteit van ons samenwerkingsverband voor de buitenwereld?
- Wat is het nieuwe dat we als samenwerkingsverband creëren voor de buitenwereld?
- Waarderen wij de eigenheid en bijdrage van de verschillende rollen en competenties in het samenwerkingsverband?
- Ga bewust om met de diversiteit in het samenwerkingsverband
- Zetten wij talenten en sterktes van personen en organisaties maximaal in?
- Hoe reageren we op wissel van personen / organisaties?
- Hoe gaan we om met (leer)spanning, verschillen, weerstand, conflict?
- Veranderen is leren: waardeer groei en verandering
- Waarderen we leervermogen en leerbereidheid?
- Erkennen we de mogelijkheden en moeilijkheden van individuele leden m.b.t. doorstroom naar hun eigen organisatie?
- Hoe ondersteunen we de transfer van kennis & competenties, van binnen naar buiten en van buiten naar binnen het netwerk?
Meer info
Opstaele, V., Naert, L. & Bonne K. (2014). Verbindend leren. Onderzoek naar leren in samenwerkingsverbanden vanuit individueel, organisatie- en netwerkperspectief - In: Praktijkboek kwaliteitszorg in welzijnsvoorzieningen. Brussel, VVSG / Politeia, Afl. 48 - juni 2015.