5 principes voor verbindend leren

Situering en doel

In het kader van Praktijkgericht Onderzoek peilde PRONET naar kansen en mogelijkheden om verbindend leren te stimuleren in samenwerkingsverbanden. Uit de focusgesprekken werden 5 eenvoudige principes gedistilleerd. Door deze principes te bespreken met de leden van jouw samenwerkingsverband verhoog je de focus op verbindend leren.

Werkwijze en verloop

Hieronder presenteren we de 5 principes, aangevuld met enkele hulpvragen. Je kunt deze principes annex hulpvragen bespreken met de groep, ofwel plenair ofwel in subgroepen.

  1. Onderneem gezamenlijke acties: door samen dingen te doen, wordt er spontaan geleerd
    • Maken wij ruimte en tijd om naast het praten en vergaderen ook samen dingen te doen?
    • Hoe zorgen wij ervoor dat de leden mekaar kunnen bezig zien tijdens activiteiten op het terrein?
    • Faciliteren en stimuleren wij gezamenlijke doe-activiteiten (formeel, informeel)?
  1. Geef taal en aandacht aan leren en veranderen
    • Bouwen we tijd en ruimte in om stil te staan bij het leerproces van de groep?
    • Benoemen we wat we van elkaar leren? Geven we hier feedback over?
    • Evalueren we naast de doelen en het samenwerkingsproces ook de leercultuur?
  1. Werk samen aan een sterke identiteit van het netwerk
    • Maken wij werk van een eigen identiteit van ons samenwerkingsverband voor de buitenwereld?
    • Wat is het nieuwe dat we als samenwerkingsverband creëren voor de buitenwereld?
    • Waarderen wij de eigenheid en bijdrage van de verschillende rollen en competenties in het samenwerkingsverband?
  1. Ga bewust om met de diversiteit in het samenwerkingsverband
    • Zetten wij talenten en sterktes van personen en organisaties maximaal in?
    • Hoe reageren we op wissel van personen / organisaties?
    • Hoe gaan we om met (leer)spanning, verschillen, weerstand, conflict?
  1. Veranderen is leren: waardeer groei en verandering
    • Waarderen we leervermogen en leerbereidheid?
    • Erkennen we de mogelijkheden en moeilijkheden van individuele leden m.b.t. doorstroom naar hun eigen organisatie?
    • Hoe ondersteunen we de transfer van kennis & competenties, van binnen naar buiten en van buiten naar binnen het netwerk?

Meer info

Opstaele, V., Naert, L. & Bonne K. (2014). Verbindend leren. Onderzoek naar leren in samenwerkingsverbanden vanuit individueel, organisatie- en netwerkperspectief - In: Praktijkboek kwaliteitszorg in welzijnsvoorzieningen. Brussel, VVSG / Politeia, Afl. 48 - juni 2015.