Hiërarchische logica en netwerklogica (model)
Situering en doel
Bij het samenwerken met meerdere organisaties is een andere manier van denken nodig, dan de bekende hiërarchische logica die (in meer of mindere mate) de interne relaties en organisatievormen binnen de organisaties bepaalt.
De hiërarchische logica is eerder verticaal en lineair van karakter en denkt gemakkelijk in oorzaak-gevolg schema’s. De netwerk-logica is een meer horizontale en circulaire logica, met veel onderlinge beïnvloedingslijnen en een open einde.
Hieronder typeren we beide manieren van denken, aan de hand van enkele kenmerken die je als een continuüm kunt beschouwen.
Model
Hiërarchische logica |
|
Netwerk-logica |
Er is een probleem |
|
Er is een probleemperceptie |
Doelstelling is referentiepunt |
|
Doelstelling is momentopname |
Informatie is robuust |
|
Informatie is “negotiated knowledge” |
Besluit volgt uit probleem, doel, informatie |
|
Na besluit is er een volgende ronde kansen |
Uitvoering is gericht op doelstelling |
|
Uitvoering levert nieuwe kansen op |
Norm: doelrealisatie |
|
Norm: satisfactie of tolerantie |
Netwerk-logica is meer geschikt om complexe problemen te benaderen, waarbij de betrokken partijen zich laten beïnvloeden door elkaars verschillen en door een afwisselende cyclus van oordelen en handelen.
Bron / Meer lezen
De Bruijn, J.A. & Ten Heuvelhof E. F. (2004). Management in netwerken. Utrecht: Lemma.