Ontwikkeling en collectief leren stimuleren
Hoe zorgen we voor een leercultuur?
- Is er in het samenwerkingsverband sprake van een leercultuur? Zijn partijen zich ervan bewust dat de samenwerking slechts meerwaarde kan opleveren als er van elkaar geleerd wordt?
- Is er aandacht en ruimte om stil te staan bij collectieve leerwinsten die voortvloeien uit de samenwerking? Worden deze ook expliciet besproken en waar nodig vastgelegd?
- Is er aandacht voor het leren, de groei en de ontwikkeling van de personen en de organisaties rond de tafel (hoe evolueren zij door deel te zijn van deze samenwerking)?
Organisaties zijn onderling van elkaar afhankelijk. Ze hebben elkaar nodig om het doel te bereiken. Het is niet voldoende dat ze zich als een lerend netwerk beschouwen en dat individuele organisaties leren. Om het doel te bereiken moet er ook collectief leren ontstaan.
(Mandell & Keatson)
Historielijn (werkvorm)
Leren vindt altijd en overal plaats in de dagelijkse (werk)context. Daarom is het goed om het leren en de leerwinsten geregeld ter sprake te brengen. De historie-lijn is daarvoor een goede werkvorm
Waarderende vragen (werkvorm)
De waarderende benadering (Appreciative Inquiry) geeft veel aandacht aan groei en ontwikkeling. Geïnspireerd op de AI-benadering, ontwierpen we een aantal ‘waarderende vragen’ om leerwinsten op niveau van individu, organisatie en netwerk te exploreren.
5 principes voor verbindend leren (werkvorm)
Door deze principes te bespreken met de leden van jouw samenwerkingsverband verhoog je de focus op verbindend leren.
Collectief leren (model)
Collectief leren is een relatief nieuwe term. Het gaat over leerprocessen die in een groep of in een sociale context plaatsvinden en waarbij de groep een dimensie toevoegt aan het leren en-of leerresultaat.