Balans opmaken bij de start (werkvorm)

Situering en doel

Vanuit de systeemtheorie is bekend dat de balans tussen geven en ontvangen een redelijk evenwicht moet vertonen om de relatie prettig en werkbaar te houden. Het expliciet bespreken van wat men geeft en wat men krijgt, het samen opmaken van de balans, is spannend. Maar het geeft ook nieuwe energie aan de samenwerking. En vooral: de balans opmaken doen we toch, zij het impliciet en op ons eentje … met het gevaar van misinterpretaties die een eigen leven gaan leiden. Samen de balans opmaken versterkt de samenwerking.

Werkwijze en verloop

Onderstaande balans-oefening kun je op verschillende tijdstippen in het samenwerkingsproces doen. In de beginfase, bij een tussentijdse evaluatie, bij de afronding van een fase of een project … Je kunt naar eigen goeddunken telkens de vragen en de werkwijze aanpassen. We presenteren hier een werkwijze die past bij de aanvangsfase van een nieuwe samenwerking.

  • Individuele reflectie over 3 vragen:
    • Wat kom ik brengen: wat breng ik mee voor dit samenwerkingsverband? (vanuit mijn organisatie + vanuit mezelf als persoon / professional)
    • Wat kom ik halen: wat zou ik graag uit deze samenwerking halen (voor mijn organisatie + voor mezelf)
    • Hoe zit ik in dit proces van samenwerking (geëngageerd, afwachtend, … wat is mijn mandaat en wat zijn mijn limieten, …)? (volgens mijn organisatie + vanuit mezelf)
  • Duo’s of trio’s: onderlinge uitwisseling. Het is veiliger om dit in kleine groepjes te doen en niet meteen plenair voor de leeuwen gegooid te worden:
    • Uitwisseling
    • 3 flappen maken (voor elke vraag één) met de kernwoorden die uit de uitwisseling naar voor komen (mag anoniem blijven)
  • Plenair gesprek over de flappen

Bron: Pronet