De investering-return-weegschaal (werkvorm)

Situering en doel

Om de samenwerking sterk te houden, is het nodig dat alle partijen ervaren dat er op de 3 niveaus (individu, organisatie, netwerk) meerwaarde ontstaat én dat er een evenwicht is tussen de investering en de return. Dit laatste kun je met deze werkvorm in gesprek brengen.

Werkwijze en verloop

Onderstaande werkvorm kun je doen op basis van individuele reflectie tijdens de bijeenkomst. Je kunt er echter ook voor opteren dat de leden de weegschaal voorbereiden met hun achterban of moederorganisatie (huiswerk vooraf).

De hoofdvraag luidt: hoe ervaart mijn organisatie de balans tussen investering en return? Uiteraard is dit een subjectieve vraag … het gaat om een inschatting op een bepaald moment in de tijd. Het doel van deze werkvorm is dan ook niet om een meetlat te installeren. De weegschaal fungeert hier als een gespreksmethodiek.

Om het huiswerk sprekend te maken kun je ieder een blad geven met een afbeelding van een weegschaal.

Hier zijn de hulpvragen om de weegschaal in te vullen:

• Wat heeft mijn organisatie reeds ingebracht of geïnvesteerd in deze samenwerking?
    • Benoem zo concreet mogelijk elke bijdrage of investering: schrijf dit met kernwoorden op een briefje of post-it (en kleef het op je blad met weegschaal)
    • Vertaal deze totale investering in kilogram, wetende dat 0 kg (niets ingebracht) en 10kg (hoogst mogelijk investering) de 2 uitersten zijn
  • Wat heeft deze samenwerking al opgeleverd voor mijn organisatie
    • Benoem zo concreet mogelijk alle meerwaarde of winst die reeds ontstaan is door te participeren in deze samenwerking: schrijf dit telkens op een briefje of post-it
    • Vertaal deze totale meerwaarde in kilogram, wetende dat 0 kg (niets opgeleverd) en 10kg (hoogst mogelijke meerwaarde)  de 2 uitersten zijn
  • Hoe kijkt mijn organisatie naar deze weegschaal: welke opmerkingen en gewenste veranderingen heeft mijn organisatie hierbij?

Op dit huiswerk volgt een bespreking met alle partners. Iedere deelnemer kan zijn weegschaal presenteren, alsook de bedenkingen en verwachtingen die zijn/haar organisatie heeft bij deze stand van zaken van de weegschaal. Het kan ook interessant zijn om feedback te vragen (te krijgen) van de anderen: zien de anderen de bijdrage en return van jouw organisatie op dezelfde manier als jijzelf?

Bron: Pronet