Spagaat (werkvorm)

Situering en doel

Het spanningsveld tussen het netwerk als geheel en de belangen van de moederorganisatie wordt gedragen door de individuele personen die rond de tafel zitten.

Enerzijds ben je vertegenwoordiger van (de belangen van) jouw organisatie. Anderzijds voel je je betrokken en geëngageerd ten aanzien van de ambities van het samenwerkingsverband. Dit kan leiden tot een gevoel van “dubbele” of “gespleten” loyauteit.

Als je je teveel inzet of toegeeft om de samenwerking te laten slagen, kan het zijn dat je achteraf teruggefloten wordt door je achterban. Omgekeerd: als je teveel vasthoudt aan het belang van je organisatie kan het zijn dat de samenwerking stroef wordt.

Common Eye heeft hier een mooie cartoon over: een jongeman die zwetend en eenzaam balanceert tussen 2 ijsschotsen die dreigen uit elkaar te drijven.

Een gevoel van dubbele of gespleten loyauteit is niet zozeer een persoonlijke kwestie, maar een kenmerk van samenwerking tussen organisaties. Er is niets mis mee, tenzij het niet bespreekbaar is of tot belemmering van de samenwerking leidt. En bedenk: iedereen zit er mee.

Onderstaande werkvorm is een manier om dit spanningsveld bespreekbaar te maken en uit de taboesfeer te halen.

Werkwijze en verloop

Ieder rond de tafel tekent (eenvoudige schets) voor zichzelf zijn of haar spagaat. Hoe breed ervaar jij de spreidstand? Hoever liggen de ijsschotsen voor jou uit elkaar?

Bij de schets schrijf je enkele persoonlijke notities over de onderstaande vragen

  • Wat zijn voor jou de belangrijkste factoren die maken dat jij (in bepaalde mate) een spagaat ervaart?
  • Hoe denk je dat deze spagaat in de nabije toekomst gaat evolueren? Waarom?
  • Wat doe jij nu reeds om de spagaat te overbruggen of leefbaar te houden (denk niet enkel aan grote acties, maar ook aan hele kleine dingen)
  • Wat heb je nodig van anderen om het spanningsveld beter te kunnen hanteren?

Wissel uit over de tekeningen en de vragen. Oriënteer het gesprek op: wat kunnen we leren van elkaar, nu we weten dat we allen in een bepaalde mate met dit spanningsveld te maken hebben.
Als je dit verkiest kun je natuurlijk ook deze vragen onder elkaar bespreken zonder eerst een tekening te maken.

Bron: Pronet