Context

Partners

In dit project werkten twee partnerinstellingen samen. De geïntegreerde lerarenopleiding voor secundair onderwijs van de Arteveldehogeschool en de specifieke lerarenopleiding van volwassenenonderwijs Kisp.

Beide lerarenopleidingen kenmerken zich door een sterk onderbouwde en uitgewerkte vakdidactiek voor de technische en praktijkvakken. Met dit project hebben we getracht om de beste elementen van beide vakdidactieken samen te brengen naar twee vakdidactische clusters (Technologie & Wetenschappen en Gezondheidswetenschappen).  

 

Doelgroep voor de verkorte lerarenopleiding

Dit project kadert in de toekomstige verkorte lerarenopleiding. Vanaf 2019  zullen studenten die al een diploma of relevante praktijkervaring hebben hun lerarenopleiding aanvatten binnen de verkorte bachelor secundair onderwijs of de educatieve graduaatsopleiding aan de hogeschool. Het specifieke profiel van zij-instromers kenmerkt zich door bijv. andere verwachtingen van het beroep, beperkte beschikbaarheid, uiteenlopende verworven bekwaamheden... (Tigchelaar, 2012).

Uit het onderzoek van Thijssen (1996) worden twee wenselijkheden geformuleerd ten aanzien van  scholingsbijeenkomsten voor (oudere) volwassenen. Hij ontleent deze wenselijkheden aan de praktijktheoretische noties van ervaren bedrijfsopleiders.

De eerste wenselijkheid is die van een aangepaste sociale context. Dit houdt in dat het voor volwassenen met veel levenservaring van belang is dat het leren van nieuwe zaken in een vriendelijke sociale sfeer gebeurt. Het is daarbij wenselijk om gelijkwaardigheid tussen docent en cursist en cursisten onderling na te streven.

De tweede wenselijkheid die Thijssen formuleert is die van de aangepaste logistieke context. Dit houdt in dat het voor volwassenen met veel levenservaring die geconfronteerd worden met het leren van nieuwe zaken, belangrijk is dat zij de leersituatie aankunnen, dat wil zeggen kunnen overzien en beheersen, c.q. beïnvloeden, bijvoorbeeld door een flexibele planning van tijd en inhoud.