Hoofdmenu

Stage in het derde opleidingsjaar: Praktijk 3 Afstudeerstage

Didactische stageBR-stagePK-stageDoelgroepenstageDoelgroepenstage LO

Didactische stage

Stage-invulling

In het derde opleidingsjaar loopt een stagiair tijdens de afstudeerstage 8 (semester 7) of 7 (semester 6)  weken didactische stage in een secundaire school.

De stagiair is 8 (semester 7) of 7 (semester 6) voltijdse weken aanwezig in dezelfde secundaire school en dit tot net voor de paasvakantie (semester 6) of kerstvakantie (semester 7). Dit houdt in dat de stagiairs voor een langere periode inzetbaar zijn in de stageschool en in de mate van het mogelijke betrokken worden bij de evaluatie (examens, grote overhoringen…). Dit kan op heel verscheidene manieren, zoals hulp bij toezicht, maken van een modeloplossing van een examen, opstellen van differentiatievragen, helpen verbeteren van examens (indien deze gelegenheid zich biedt)…. Naast deze kansen die de stagiairs krijgen om te leren evalueren kan de school de stagiair ook flexibel, divers en naar eigen nood inzetten voor zowel vakgebonden als schoolgebonden opdrachten.

Ingroeiweek (1 week)
De eerste week van de stageperiode is een ingroeiweek.
Om goed te kunnen functioneren als leerkracht in een school is het belangrijk dat de stagiair de beginsituatie maximaal exploreert.

De stagiair observeert 3 uren per vak en participeert 3 uren per vak actief in het lesgebeuren. Bij deze participatiestage betrekt de vakmentor de stagiair op het moment dat de vakmentor zelf les geeft. Voorbeelden van activiteiten die de stagiair in de ingroeiweek kan opnemen in een bepaalde klas zijn: begeleiden van een deel van de klas, overnemen van een lesfragment, extra begeleiding van een leerling…

Les geven en uitvoeren van mesotaken (7 of 6 weken)
De stagiair geeft 6 of 7 uren per week per vak les. Dit aantal uren is richtinggevend. De school kan hier flexibel mee omgaan. Het is mogelijk dat een stagiair bv. 4 uren per week van het ene vak les geeft en 7 uren van het andere vak. Indien de praktijkvakken in lesblokken gegeven worden, kan ook hierbij het aantal uren per week afwijken. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat de school niet aan de vraag kan voldoen om de stagiair 6 uren per vak te laten geven. In samenspraak met de praktijk wordt nagegaan of de stagiair andere didactische taken kan opnemen binnen de school die zowel voor de vakmentor, de school en de stagiair een meerwaarde betekenen. Dit kan bijvoorbeeld zijn: lessen volgen van medestudenten en deze mee bespreken, lessenpakketten maken voor differentiatieoefeningen, didactische spelen/settings ontwerpen voor een leerstofonderdeel of een lessenreeks, deelnemen aan didactische projecten, begeleiden bij excursies…
Als één of meerdere lesuren wegvallen, zal de stagebegeleider, al dan niet samen met de praktijkcoördinatie, overleggen met de vakmentor of deze uren moeten ingehaald worden of niet.
De stagiair voert naast de lesopdracht wekelijks een aantal meso-opdrachten uit. 

Periode - semester 7 (herfstsemester)

  • 23/10/2023– 27/10/2023: ingroeiweek
  • 06/11/2023– 22/12/2023: lesopdracht, mesotaken …

Periode - semester 6 (lentesemester)

  • 05/02/2024– 09/02/2024: ingroeiweek
  • 19/02/2024– 29/03/2024: lesopdracht, mesotaken …

 

Extra informatie en documenten

Stage bewegingsrecreatie

De studenten kiezen in het 3e opleidingsjaar voor één van de pijlers binnen de opleiding BR. De afstudeerstage BR is volledig gericht op de gekozen pijler. Met een ruim pakket en over een groot tijdsbestek gaan ze aan de slag bij één of meerdere organisaties die werkzaam zijn binnen de pijler. Op deze manier maken ze kennis met alle aspecten die een job binnen een bepaalde sector inhoudt. Bovendien kunnen ze zich op de stageplaatsen inhoudelijk verder verdiepen.

De mogelijke pijlers zijn outdoor,  fitness (PT/groepsfitness)en APA.

Stage project kunstvakken

Doelgroepenstage

Doelgroepenstage LO 

De student loopt vier weken stage  in het basisonderwijs en voert verschillende opdrachten uit (observeren, assistant teaching, lesgeven, mesotaken…). Tijdens de eerste twee stageweken combineert de student de stage in het basisonderwijs met de stage van zijn andere onderwijsvak in de secundaire school. De planning van de stage LO wordt tijdens deze weken afgestemd op de stage van het andere onderwijsvak. De student heeft deze twee weken een ‘deeltijdse’ werklast in het basisonderwijs (ongeveer 18 uren totale werklast per week). Daarna loopt de student voltijds stage in het basisonderwijs. Dit houdt een voltijdse werklast in van ongeveer 38 uren per week.