Hoofdmenu

Stage in het derde opleidingsjaar: Praktijk 3 Keuzestage

Binnen PR3 Keuzestage krijgen studenten op het einde van hun opleiding de kans om, vertrekkend vanuit eigen interesses, talenten, groeikansen,… bewust eigen keuzes te maken binnen de ontwikkeling tot startbekwame professional.

Studenten nemen 4 weken of weekequivalenten keuzestage op (1 weekequivalent = 32 uur). Dit kan voltijds of gespreid opgenomen worden. Keuzestage bestaat uit 2 onderdelen:

2 weken CSL-stage (‘community service learning’ of ‘leren door maatschappelijk engagement’)

Hierbij is het de bedoeling dat de studenten een maatschappelijk engagement opnemen, door zich te engageren voor een bepaalde doelgroep en door in te spelen op reële maatschappelijke of sociale noden en problemen. Dit engagement verrijkt de leerervaring van de student in het omgaan met een diverse samenleving, het versterkt de toekomstige leraar in zijn burgerzin en creëert ook een onmiddellijke meerwaarde voor de maatschappij.

Uitzondering: studenten bewegingsrecreatie nemen verplicht een eventstage op in plaats van een CSL-stage.

2 weken stage ‘verdieping/verbreding’

De student kiest op basis van eigen talenten, interesses, groeikansen,… zelf een stagesetting waardoor hij werkt aan de verbreding en/of verdieping van een aantal competenties.

De studenten bewegingsrecreatie gaan binnen deze stage 'verdieping/verbreding) aan de slag bij een eventorganisatie of sportdienst en worden actief betrokken bij de inhoudelijke voorbereiding van een grootschalig sportevenement. De studenten doen op deze manier ervaring op bij het planmatig aanpakken van een grootschalig evenement. Ze krijgen de verantwoordelijkheid over deeltaken en leren de afhankelijkheid van ieders deeltakenpakket ervaren binnen een groter team.
De realisatie van het voorbereide sportevent bijwonen, is een essentieel onderdeel van de praktijkopdracht. Hierbij ondersteunt de student de eventmanager van de organisatie.