Stage in het tweede opleidingsjaar: Didactiek en praktijk 2 + Extra onderwijsvak (SOV)
Stage-invulling | Stageopdracht per stageperiode | Stage 'Extra onderwijsvak SOV' | Stage bewegingsrecreatie |
Stagedocumenten
Begeleiding vakmentor weekdocument (voor 'Didactiek en praktijk 2' en Extra onderwijsvak SOV)
Begeleiding vakmentor document per les (voor 'Didactiek en praktijk 2' en Extra onderwijsvak SOV)
Stage-invulling 'Didactiek en praktijk 2'
Studenten lopen stage tijdens 2 periodes.
Stageperiode 1 (SP1): 23/10/2023-24/11/2023
- 23/10-27/10: ingroeiweek op de secundaire school (drie uur observatie/vak + twee uur participatie/vak.
- 06/11 – 10/11: Lessen ‘Didactiek en praktijk 2’ op de campus van de Arteveldehogeschool
- 13/11-24/11: twee weken actieve stage (= lesgeven) in de secundaire school (richtinggevend vijf uur per vak per week).
Stageperiode 2 (SP2) : 04/03/2024-26/04/2024
- 04/03-08/03: ingroeiweek op de secundaire school (drie uur observatie/vak + twee uur participatie/vak.
- 15/04-26/04: twee weken actieve stage (= lesgeven) in de secundaire school (richtinggevend vijf uur per vak per week).
Opmerkingen:
Studenten fysica: bij voorkeur geen stage voor natuurwetenschappen in de eerste graad
Studenten biologie en natuurwetenschappen: bij voorkeur geen stage in wetenschappelijk werk en fysica
Studenten haartooi en bio-esthetiek: lopen voor beide periodes stage in dezelfde secundaire school
Studenten gezondheidsopvoeding (voeding-verzorging): lopen voor beide periodes stage in dezelfde secundaire school met de volgende indeling:
- Ingroeiweek:
- Observatie: min. vier uur voor gezondheidsopvoeding en drie uur voor het andere vak
- Participatie: vier uur voor gezondheidsopvoeding (indien mogelijk en in overleg met de hogeschool) en drie uur voor het andere vak
- Actieve stage:
- per week vier uren praktijk gezondheidsopvoeding
- per week vier uren theorie gezondheidsopvoeding
- vijf uur/week (richtinggevend) voor het andere vak
Stageopdracht per stageperiode 'Didactiek en praktijk 2'
STAGIAIR | VAKMENTOR | |
INGROEIWEEK | Observeert 3 lesuren per vak | Geeft de lesonderwerpen op ten laatste bij de start van de ingroeiweek |
Participeert in 2 lesuren per vak (begeleider, instructie, oefening...) | Geeft aan waar de student kan participeren | |
LES | Geeft 5 lesuren per vak per week (richtinggevend) | Bespreekt indien gewenst op voorhand de lesvoorbereidingen met de stagiair |
Bezorgt de lesfiche voor het begin van elke les aan de vakmentor (spreekt af met de vakmentor of dit digitaal of op papier moet) | Geeft mondelinge feedback na elke les aan de student en vult na elke lesweek een begeleidingsdocument * (bij voorkeur digitaal) in en bezorgt dit aan de student (zodat de student dit kan gebruiken in zijn/haar reflecties) | |
Verwittigt bij afwezigheid steeds de vakmentor (of secretariaat van de stageschool) en de stagebegeleider zo snel mogelijk | ||
NA DE STAGE | Vult digitaal de ‘balansopdracht’ in en geeft daarmee de doorgemaakte groei doorheen deze stageperiode weer en zijn/haar inschatting van de al reeds behaalde en niet behaalde competenties. Hij/zij staaft dit met voorbeelden. Hij/zij baseert zich daarvoor op de begeleidingsdocumenten en de gekregen feedback. De student brengt dit in orde tegen het einde van de week na de stageperiode. | Krijgt een e-mail en vult digitaal het document ‘balansopdracht’ aan, reageert op wat de student schrijft, bevestigt, ontkracht en geeft dus zijn/haar inschatting van de student. Gelieve dit binnen de week (na ontvangst van de e-mail) in te vullen. |
Stage 'Extra onderwijsvak SOV'
Studenten lopen gedurende één periode stage. Zij stemmen hun uurrooster af in overleg met de school.
Stage-invulling:
- 4 uur observatie (per vak)
- 16 uur lesgeven (per vak)
Voor studenten die al lesgeven in het betreffende onderwijsvak:
- 2 uur observatie bij de vakmentor
- 8 uur lesgeven bij de vakmentor
- 10 uur stage in hun eigen lesuren
Voor studenten die stage lopen in het vak Nederlands als tweede taal (NT2):
- 10 uur stage in een Centrum voor Volwassenenonderwijs (CVO)
- 2 uur observatie in een secundaire school
- 8 uur lesgeven in een secundaire school.
Stageverloop 'Extra onderwijsvak SOV'
Instructies voor de vakmentor
Begin van de stage:
- geeft de lesonderwerpen tegen de start van de ingroeiweek
Tijdens de stage:
- bespreekt indien gewenst vooraf de lesvoorbereidingen met de stagiair
- geeft mondelinge feedback na elke les aan de student
- vult per les of per week een begeleidingsdocument* in (bij voorkeur digitaal) in en bezorgt dit aan de student (zie bovenaan webpagina bij Stagedocumenten)
* document is gebaseerd op de toetsmatrix
Einde van de stage:
- krijgt een e-mail en vult binnen de week digitaal het document ‘balansopdracht’ aan, reageert op wat de student schrijft, bevestigt, ontkracht en geeft dus zijn/haar inschatting van de student.
Instructies voor de stagiair
Tijdens de stage:
- Bezorgt de lesfiche voor het begin van elke les aan de vakmentor (digitaal of op papier)
- Verwittigt bij afwezigheid zo snel mogelijk de vakmentor (of secretariaat van de stageschool) en de stagebegeleider
Na de stage:
De student vult digitaal de ‘balansopdracht’ in, waarin hij/zij zijn/haar groeiproces tijdens deze stage beschrijft en inschat welke competenties hij/zij wel of nog niet behaald heeft. Dit wordt gestaafd met voorbeelden.
De student baseert zich daarvoor op de begeleidingsdocumenten en de feedback. Dit dient te gebeuren tegen het einde van de week na de stageperiode.
BR-stage
Studenten gaan in een aantal uiteenlopende sectoren praktijkervaring opdoen, die relevant zijn binnen de BR-werkomgeving. Vanuit de pijlers BR doen de studenten volgende stages:
Herfstsemester
Stage fitness
Stage APA: G-sport
Lentesemester
Stage fitness of outdoor
Stage APA: ouderen of buurtsport
Volledig academiejaar: Stage event 3+1
Binnen elke opdracht ligt de focus op het zelfstandig functioneren binnen de club/organisatie. Ook het gepast leren communiceren met verschillende betrokken actoren krijgt een belangrijke plaats.
Vanuit de verschillende praktijkopdrachten krijgen de studenten een beter zicht op het concrete werkveld van de verschillende pijlers.