FAQ

Wacht, cultuureducator? Wat betekent dit diploma op de arbeidsmarkt? 

Een derde van de oud-studenten komt in het reguliere onderwijs terecht, vaak door de combinatie met hun ander onderwijsvak. Voor PK bestaat geen lesbevoegdheid, maar kan je wel ingeschakeld worden als cultuurcoördinator of coach, verbindingsfiguur bij vakoverschrijdende projecten of ingezet worden als begeleider van creatieve vakken. Zo worden studenten PK sneller ingeschakeld in vakgebieden waar ingezet wordt op projectonderwijs zoals STE(A)M, GIP's, of in BuSo-opleiding waar veel aandacht is voor creatie en expressie. 

De 2de groep studenten is volop aan de slag in de socio-culturele sector, als freelancer bij verschillende organisaties of projectmedewerker in culturele centra, bij musea of cultuurdiensten. De meerwaarde die studenten uit de lerarenopleiding hier kunnen bieden is enorm. Hun kennis van onderwijsstructuur, hun ervaring met o.a. didactische werkvormen, ontwikkelingspsychologie en leerlingbegeleiding zorgen er voor dat ze uitstekende brugfiguren kunnen worden tussen de cultuurwereld en de school. 

Een laatste groep studeert verder, met een duidelijke focus op zorg (pedagogie, onderwijskunde, creatieve therapie, bijzonder onderwijs), artistieke opleidingen (conservatorium of beeldende kunst) of academischere opleidingen (filosofie en cultuurwetenschappen).

 

Heb ik specifieke voorkennis nodig? 

Het is niet noodzakelijk om zelf constant te tekenen, dansen of musiceren om aan deze opleiding te beginnen. De belangrijkste startvoorwaarde is een grote openheid naar het culturele veld, een kritische blik naar de wereld om je heen en de zin om zelf creaties en projecten in elkaar te boksen. We zoeken steeds samen met jou naar kansen om je creativiteit te ontwikkelen en technieken en vaardigheden in te zetten om zo tot eigen artistieke producten te komen. 

 

 

Welke stage ga ik lopen? 

Er zijn verschillende stagemomenten tijdens de opleiding, waarbij we voldoende tijd nemen om je stapsgewijs complexere leersituaties voor te schotelen. Bij het begin van je opleiding verken je lagere scholen en geef je daar al enkele workshops. In je tweede opleidingsjaar zetten we samen de stap richting het secundair onderwijs. 

Voor de afstudeerstage kijken we samen wat voor jou een interessante stageplek kan zijn en gaan we breder dan basis- of secundaire scholen. Zo kan je ook terecht komen in culturele centra, freelance organisaties, educatieve diensten van musea, ... 

 

Waar gaan de lessen door? 

Samen met de studenten van onderwijsvakken muzikale en plastische opvoeding palmen we de Goudstraat, de kunstencampus van de hogeschool, in. Daar hebben we een eigen atelier met alle voorzieningen om met verschillende kunstvormen aan de slag te gaan.