Meer ideeën rond Fonologisch bewustzijn

Rijmen: passief

Onderzoekend spel:

  • rijmende voorwerpen in een voeldoos zoeken
  • een prent van een rijmend voorwerp zoeken die verstopt zit in het lokaal, op de speelplaats, in de tuin…
  • in een hoepel met het juiste rijmwoord springen als de muziek stopt
  • springend of lopend een prent met een rijmwoord zoeken
  • raadspelletje: een rijmwoord op een naam van een kind geven en zo de juiste kleuter zoeken

Voorgestructureerd spel:

rijmlotto, rijmdomino, rijmmemory, rijmpuzzel

Rijmen: actief

Onderzoekend spel:

  • voorwerpen vissen met een vislijn en rijmen op dit woord
  • met een bal gooien naar een prent en dan rijmwoord noemen  …

Auditieve analyse

Rollenspel:

  • boodschappen doen en met evenveel munten betalen als het aantal lettergrepen of klanken in een woord
  • De kleuter zoekt als detective de voorwerpen met een opgegeven beginklank.
  • voorwerpen die bij een bepaald beroep horen moeten ‘opgeruimd’ worden volgens beginklank

Onderzoekend spel:

  • het aantal lettergrepen of klanken in woorden springen, botsen met de bal, stappen op de trappen of stappen met een playmobilmannetje op een ladder
  • lettergrepen of klanken in woorden weergeven door evenveel bloemen te zetten in een vaas, door evenveel voorwerpen te meppen, door evenveel stappen te zetten met minischoentjes aan de handen, door evenveel bloemblaadjes aan een bloemknop te hangen, door evenveel rijtjes te zaaien of plantjes te planten
  • een woordenslang maken aan de hand van prenten waarbij de laatste letter van het ene woord identiek is aan de letter van het volgende woord …

Voorgestructureerd spel: klankenbingo

Auditieve synthese

Rollenspel: woorden in stukjes aangeboden synthetiseren om toegang te krijgen tot het kasteel, de klas…

Onderzoekend spel:

  • Raadspel: De prenten worden verdeeld. Dezelfde afbeeldingen zitten in een zakje. De begeleider haalt er een prent uit, zegt het woord in lettergrepen of in klanken en laat de kinderen controleren of zij de prent hebben
  • Raadspel: een robot of klaspop (Riki, Elmer…) biedt de woorden in klanken of lettergrepen aan. Kleuters moeten helpen met de ‘vertaling’.
  • plastieken of kartonnen fruit plukken uit een boom als de naam van het fruit geanalyseerd aangeboden wordt

 Opdrachten als ‘spring over de d-oo-s, loop naar het r-aa-m ….