Over ons

In de Kinderlabo's staat onderzoekend leren centraal. We werken dus niet met kant en klare stappenplannen die bij elk kind hetzelfde resultaat opleveren. Reden is dat we de kinderen willen stimuleren om ondernemend te zijn en zelf initiatief te nemen.

Als de kinderen bijvoorbeeld een toren van kartonnen kokers willen maken, bieden we meerdere soorten lijm aan. Ze bepalen zelf welke lijm ze gebruiken, en ervaren zo zelf het effect van de gekozen lijmsoort als ze controleren of de toren stevig is. Dat wil dus ook zeggen dat we hen niet tegenhouden als ze dit met een lijmstift proberen… Op deze manier doen de kinderen materialenkennis op, die ze later kunnen gebruiken in andere contexten.  We zorgen er tegelijkertijd voor dat het niet bij puur experimenteren blijft door tussendoor gericht vragen te stellen.

Wil je meer weten over het stimuleren van een onderzoekende houding? Neem dan een kijkje op de website www.jongeontdekkers.be
Ben je als organisatie of leerkracht geïnteresseerd in workshops onderzoekend leren? Let's STEM together geeft 3- tot 12-jarigen de kans om kennis te maken met STEM.

De Kinderlabo's zijn een initiatief van de Educatieve bachelor kleuteronderwijs aan Arteveldehogeschool met expertise in het stimuleren van een onderzoekende houding bij jonge kinderen.

De Kinderlabo's zijn lid van de STEM-academie en kaderen binnen het STEM-actieplan van de Vlaamse overheid. Doel van dit actieplan is de interesse van kinderen en jongeren voor exacte wetenschap en techniek in vrijetijdsverband stimuleren. Zo hoopt men meer jongeren aan te sporen om te kiezen voor een beroep in deze sector.