Campus National van Thomas More: studenten en buurt onder één dak

Met campus National heeft Thomas More hogeschool een mooi voorbeeld van hoe buurt en campus kunnen verweven worden.

Campus National  is een uniek renovatie- en communityproject in hartje Antwerpen waar leren centraal staat. Het gebouw omvat lesruimtes en studentenkamers, maar ook kantoren en een (buurt)café.

De verschillende ruimtes van de voormalige huurkazerne worden verbonden door een nieuwe centrale doorsteek, een binnenstraat waar de talrijke bezoekers elkaar ontmoeten. Zowel de architectuur als het programma zorgden ervoor dat de hogeschool een plaats kreeg in de buurt. Studenten die een kamer willen huren, worden verwacht een collega met een functiebeperking te helpen of te werken met daklozen, bejaarden en kinderen uit de wijk. Zaal National biedt ruimte voor de activiteiten van buurtverenigingen en organisaties.

bronnen: Vlaams Architectuur Instituut (www.vrai.be) en Thomas More Hogeschool (www.thomasmore.be

3ID Labs

In 2019 won 3ID Labs de Gentrepreneur Award voor Inspirerend Initiatief. Hiermee zet Arteveldehogeschool een heel nieuwe vorm van interdisciplinair onderwijs op de kaart. De bedoeling is om een uiteenlopende groep van studenten, gedurende één semester, samen te laten werken aan complexe en authentieke sociale vraagstukken.

Meer lezen? Klik hier!

Voorlezen aan huis

Al meer dan 20 jaar trekken de studenten van de lerarenopleiding Kleuteronderwijs erop uit naar gezinnen in de regio Gent om voor te lezen, te spelen en te praten over een verhaal dat ze hebben meegebracht.

Het project is gegroeid vanuit de wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham maar intussen zijn al zeven scholen betrokken bij ‘Voorlezen aan Huis’. Het is niet alleen een verrijking voor ouders en kinderen,  ook de studenten zelf leren veel van hun contacten met de gezinnen.

Dit is een mooi voorbeeld van hoe studenten een bijdrage kunnen leveren aan de buurt én heel wat kunnen leren uit een ervaring buiten de schoolmuren.

Met buurtcampus willen we alleen maar meer van dit!

Studenten verkennen de stad met Gentlestudent

Met Gentlestudent stelt Arteveldehogeschool een online platform ter beschikking waarop de buurt en studenten elkaar vinden via diverse leerkansen, verspreid in de stad. Op dit platform kunnen bewoners en organisaties uit de buurt heel concrete ideeën en noden posten. Meer weten? Surf naar https://gentlestudent.gent/

Inspiratie uit Nederland: WIJS Groningen

WIJS geeft Groningse studenten de mogelijkheid zich op een inhoudelijke manier maatschappelijk te ontwikkelen, door ze hun kennis te laten inzetten voor de stad Groningen en haar inwoners. Namens WIJS doen studenten onderzoek, geven ze advies vanuit hun vakgebied en organiseren ze allerlei activiteiten voor en met andere stadsbewoners. Zo dragen de studenten hun steentje bij aan Groningen, én leren ze van mensen uit alle lagen van de samenleving. Want iederéén kan van elkaar leren. Tegelijkertijd profiteren de stadjers van de hulp van de grote aantallen studenten die Groningen rijk is.

Meer lezen? https://wijsgroningen.nl/