Tools en instrumenten

Binnen het ESF project Buurt in de campus, campus in de buurt werden een aantal tools en instrumenten ontwikkeld:

1.  Een kijkwijzer voor samenwerken met de buurt.
  2. Een snelstartgids voor docenten die aan de slag willen met community service learning
  3. Een functieprofiel en taakomschrijving van het buurtanker
  4. Een draaiboek voor het delen van infrastructuur
  5. Een prototype van een interactieve kaart om je netwerk zichtbaar te maken

Studenten opleiden in en met de buurt

In een buurcampus leiden we onze studenten niet alleen op binnen de muren van de campus maar ook in en met de buurt.

Kijkwijzer Samenwerken met de buurt

Om opleidingen en hun docenten te ondersteunen in het voeren van een verkennend gesprek met lokale partners werd een kijkwijzer ontwikkeld.

Deze kijkwijzer helpt je op een gestructureerde en doelgerichte manier in gesprek te gaan met een potentiële partner.

Download hier de volledige kijkwijzer

PDF icon kijkwijzer_samenwerking_buurt_fin.pdf

Aan de slag met community service learning

Wanneer een partnerschap is ontstaan en je studenten in en met de buurt gaan leren dan doen ze aan Community Service Learning (CSL). Wil je meer weten over hoe dat in zijn werk gaat en hoe je met deze onderwijsvorm aan de slag kan? Bekijk dan onze quicksheet CSL!

download hier de volledige quicksheet CSL

PDF icon csl_quicksheet_docenten.pdf

Een buurtanker als steunpilaar

Een buurcampus is verweven met de lokale gemeenschap.

Om die verwevenheid te realiseren heeft een buurtcampus een aanspreekpunt nodig: het buurtanker is iemand die buurt en campus verbindt en die oog heeft voor kansen om elkaar te versterken.

Arteveldehogeschool ging hier alvast mee aan de slag en stelde An Keppens aan als buurtanker. Contacteer An met al je vragen over het realiseren van een buurtcampus en de lopende samenwerkingen met de buurt.

Benieuwd naar het profiel en takenpakket van zo'n buurtanker? We werkten een inspirerend voorbeeld uit!

Bekijk hier het voorbeeld.

PDF icon profiel_buurtanker.pdf

De campus openstellen voor de buurt

Een buurtcampus maakt deel uit van het sociaal en economisch weefsel van de buurt.

Draaiboek gedeeld lokalengebruik

Dat betekent dat lokale organisaties, partners en buurtbewoners gebruik kunnen maken van een aantal faciliteiten die de campus biedt.

Dit heeft een organisatorische impact op het beheer van de campus. Om de hogeschool te ondersteunen in het delen van lokalen met externe partners werd het draaiboek gedeeld lokalengebruik opgemaakt.

Download hier het draaiboek voor gedeeld lokalengebruik.

PDF icon draaiboek_gedeeld_lokalengebruik.pdf

Netwerk zichtbaar maken

Een buurcampus is verweven met de buurt en heeft een uitgebreid netwerk met partners in die buurt.

Om dat netwerk op te bouwen, in stand te houden en uit te breiden is het belangrijk dat het zichtbaar is voor medewerkers, studenten, buurtbewoners en partners.

Het zichtbaar maken van samenwerkingen die de hogeschool aangaat kan in een interactieve kaart. Binnen het project buurtcampus werd een prototype ontwikkeld van zo'n kaart. Via een aantal screenshots krijg je een idee van hoe de interactieve kaart met het netwerk van de campus eruit kan zien.

Contact opnemen?

Buurtcampus projectteam