Vanaf nu maandelijkse podcast in samenwerking met Buiten de Krijtlijnen

We introduceren vandaag met Buiten De Krijtlijnen een nieuw format. Vanaf heden krijgt u maandelijks een Teacher Tapp-aflevering. Teacher Tapp is een gratis app die je elke dag de kans geeft om drie meerkeuzevragen te beantwoorden die aansluiten bij de dagelijkse praktijk of de actualiteit van het onderwijs. Want elke dag staan vele van jullie voor de klas, werken aan onderwijsbeleid of doen onderzoek naar onderwijs.

En hoewel je veel met je collega’s spreekt, vraag je je soms ook wel af of dat elders ook zo is. Wat denken al die andere leraars hierover? Wat zouden anderen hebben gedaan? Om een zicht te krijgen op wat al die andere onderwijsprofessionals denken, is er Teacher Tapp Vlaanderen.

In deze podcast duiken we in de resultaten van enkele vragen die aan de gebruikers Teacher Tapp werden voorgeschoteld en gaan we daar dieper op in samen met een expert. Vandaag hebben we het over leerlingenparticipatie in de school. De voorbije weken werden daarover enkele vragen gesteld in de app. Zo werd er gevraagd naar hoe vaak jij als leerkracht luister naar de mening van de leerling en de mate waarmee je daar rekening mee houdt. Maar ook op schoolniveau werd de mate van inspraak van leerlingen bevraagd.

Wij bespreken de resultaten met Burhan Karanfil, Burhan is docent en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool en doet onderzoek naar participatie in de klas. We leggen hen de resultaten van de bevraging voor en gaan op zoek naar hoe je de participatie in de klas kan verbeteren en welke voordelen dat oplevert.

Beluister de eerste aflevering van deze podcast hier!