Wat gebeurde er deze week voor grappigs bij onze respondenten? Een bloemlezing!

We vroegen vrijdag of onze respondenten iets grappigs hadden meegemaakt, als een soort van vaccin tegen al het negatieve nieuws. We kregen zeer veel binnen, dit is een greep uit de reacties. Wat cursief staat, schreven wij er bij:

• Juist is juist:
    Leerling komt thuis en zegt: "khad op mijn toets even veel fouten als de juf." Vragen de ouders: "Hoeveel is dat dan?" "Ah, 0 he!"
  • Erika Vlieghe maakt school:
    Sommige zaken moet ik heel vaak herhalen. Ik zei dan ook "jongens, misschien moet ik het gewoon op een trui laten drukken"
    "Maar ja, mevrouw, daar heeft u toch een bord voor?"
  • Nog over een trui Mijn OKAN-klas wilde heel graag een film zien. Ik zei dat dat niet op de planning stond. Één leerling zei na een klein minuutje met een uitgestreken gezicht: “Mevrouw, je draagt een mooie trui.” Ik reageerde: “Oh, dank je wel!” “Mevrouw,” zei die leerling, “complimentjes zijn niet gratis hé. Gaan we nu naar een film kijken?”
  • Die gaat het nog ver brengen: Ik ging deze week eindelijk naar de kapper om afscheid te nemen van mijn coronacoupe. De dag erna kwam ik terug op school, en een van mijn leerlingen merkte meteen op dat mijn haar erg mooi was, en ook het kleurtje vond ze prachtig! Een lichtere kleur, dat stond me goed! Ik was wel enkel bij de kapper geweest om mijn haar te knippen... ;)
  • Een wereld van verschil bij Saartje:
    Een leerling van het eerste jaar gaf aan dat ze het vak geschiedenis erg moeilijk vond omdat de cursus van mijn collega zo onoverzichtelijk was. Ze zei: “de pagina’s lopen eerst op en daarna weer af”.., een bizar verhaal dat ik even met eigen ogen wilde zien.
    Ik heb echt moeite moeten doen om mijn lach in te houden toen ik zag dat het meisje een deel van de cursus achterstevoren in haar map had gestopt omdat ze deze pagina’s aan de verkeerde zijde had geperforeerd.... Mét 1 duw op de perforator werd geschiedenis weer behapbaar :-)
  • Veerle wordt terecht gecorrigeerd:
    Bij mijn volwassen NT2 cursisten praten we op maandag na over het weekend. Toen ik over Maartse buien sprak, reageerde een jonge Syriër, ' dat zijn gewoon Belgische buien'.
  • We leren elke dag bij, ook in de klas van Sarah:
    Wij dragen op school pantoffels in de klas. Plots hoorde ik een leerling zeggen tegen een klasgenoot die badslippers draagt: "Ha, is het al tijd voor de nieuwe patatjes?" (ter info: wij zijn een échte dorpsschool, zo eentje onder de kerktoren). Nadat ik even de situatie had geobserveerd, bleek dit bij dat kind thuis een uitdrukking om te zeggen dat er een gat in z'n sok zit en zijn grote teen komt piepen.
  • Katten kunnen populair zijn online...
    Ik was online aan het lesgeven en een van mijn katten lag op mijn bureau te slapen, buiten beeld. Plotseling begint ze te kokhalzen en geeft ze tijdens de les een haarbal over. Alle 29 leerlingen, die hun microfoon gedempt hebben, blijven muisstil, ook nadat ik uitleg wat er gebeurd is. Want ik was natuurlijk recht gesprongen om mijn boeken en dergelijke te vrijwaren. Tijdens de volgende les contactonderwijs kwamen er wel reacties en nu wordt er regelmatig gevraagd naar de gezondheid van mijn kat. Ik heb trouwens van die gelegenheid gebruik gemaakt om het verschil in taalregister tussen ‘vomit’, ‘throw up’, ‘puke’ en ‘barf’ uit te leggen. Ik geef immers Engels in 5TSO.
  • Waarover zou dit kunnen gaan bij H.D.
    Les wiskunde, negatieve getallen... thermometer op het bord getekend om een en ander duidelijk te maken. Geen tekentalent dus gegniffel in de klas... de thermometer leek niet op een thermometer maar op wat anders, niet op bord tekenen in klas vol pubers, uiteindelijk hilariteit... na 15 jaar onderwijs... geen thermometers meer op bord schetsen dus... weer wijzer geworden!
  • Je moet consequent zijn, nietwaar Karolien:
    Ik geef Frans en ik gebruik mijn live-lessen geregeld om, terwijl de hele klas bv aan een leesoefening werkt, in gesprek te gaan (1-op-1) met leerlingen in het Frans. Nadat ik de opdracht voor de leesoefening uitgelegd had aan de hele klas via smartschool, vroeg ik wie wilde beginnen met de spreekopdracht (via MS Teams). Eén van de leerlingen die geen zin had in en onvoldoende voorbereid was voor de spreekoefening, zei dat hij een mailtje had gekregen van Microsoft om te zeggen dat MS Teams die dag niet werkte in de omgeving van zijn gemeente - in de hoop dat hij op die manier uitstel kreeg tot de volgende les.
    Toen ik hem een kwartier later in Teams uit de lobby haalde voor zijn spreekopdracht, was hij wel consequent: de 15' van zijn spreekoefening, deed hij een kapotte telefoonlijn na, gevolgd door "zie je wel mevrouw, het werkt vandaag niet goed."