De grappen die jullie uithaalden op 1 april

We vroegen aan onze respondenten welke grappen zij uithaalden met hun leerlingen, of... welke grappen met hen uitgehaald werden. Een (inspirerende) bloemlezing:

• Verschillende grappen met 'zoek de fout'
    • Een kijktoets: zoek de 10 verschillen en er zijn er maar 7.
    • Ik gaf een zoek de 7 verschillen opdracht met 2 dezelfde afbeeldingen. Het duurde toch even voor ze doorhadden dat er geen verschillen waren.
  • Het land is in gevaar!
    • Omwille van risico op energieblackouts en cyberaanvallen had het ‘ministerie van onderwijs’ ons opgedragen om de jeugd terug het morse alfabet aan te leren. We hebben daar wat op geoefend, een toets aangekondigd en als oefentoets het woord ‘gefopt’ laten horen. (5de leerjaar)
    • We maakten de leerlingen wijs dat er een luizenprobleem was dat gigantisch verspreidde. Daarom moesten de kinderen allemaal een badmuts opzetten. Ze waren er allemaal mee weg! (2de leerjaar)
    • Vanaf nu enkel 'bruine' belegde broodjes, geen meer van witte bloem wegens schaarste en te duur
  • Vakantie wordt ingekort:
    • Ik vertelde de kinderen dat we nogal wat achterstand hebben door de extra week kerstvakantie en dat de directeur vandaag beslist heeft dat de paasvakantie slechts 1 week mag duren.
    • Nieuws dat zomervakantie korter zal zijn nl. van 9-7 tot 28-8
    • Er werd aan de kinderen verteld dat er deze morgen in het nieuws was gezegd dat de paasvakantie een week werd ingekort omwille van de vervroegde kerstvakantie!
  • Begrijpend lezen:
    • Ik gaf de kinderen van het vijfde leerjaar een toets begrijpend lezen waarbij de eerste vraag ‘Lees eerst alle vragen goed door’ en als laatste vraag ‘sla 1 tot 8 over en welke dag is het vandaag?’
    • Een toets waarbij de lln eerst moesten lezen tot op het einde. Als ze dit doen, moeten ze geen enkele opdracht oplossen en weten ze dat het een grap is. Wie niet tot op het einde leest, lost de opdrachten op oa Stamp 3x met je voeten, geef een andere naam aan je lkr, stap een toertje rond je bank, … Hier ervaren ze dat goed lezen belangrijk is.
  • Het is een wonder:
    • We zaaiden gisteren de puntjes van kleurpotloden. Vandaag waren ze al goed gegroeid.
  • Ocharme die leerlingen:
    •  Ik stuurde ook een leerling naar een andere leerling om een solsleutel te gaan vragen.
  • Maar ook ocharme die leraren:
    • Het kopieerapparaat was al een week stuk. Iemand had een blad gehangen met terug in werking. Wij blij en proberen. Onder dat blad zat een visje….
    • Leerlingen hadden stiekem de pointer genomen zodat ze de powerpointprogramma en bordboeken konden bedienen.
    • Een ei laten vallen dat van rubber was. Het kon gewoon stuiteren.
    • Alle banken gedraaid, op bord getekend, batterijen uit bakje scherm, papiertje onder muis,…