Jullie boekentips

We kregen heel wat reacties binnen op onze vraag naar boekentips. Bedankt daarvoor!

Titel boek Auteur Reden
Een man die Ove heet  Fredrik Backman  Het hoofdpersonage palmt je helemaal in! Waarschuwing: dit boek kan tranen veroorzaken!
Leren? Hoe?zo! Tommy Opgenhaffen Bewuster bezig zijn met leren leren in je lessen.
De klas van nu Els Smekens Praktisch, inspirerend boek over het actuele onderwijs.
Never Let Me Go Kazuo Ishiguro

Een prachtig boek dat ontroert en aanzet tot nadenken. Het leest vlot maar blijft nog lang hangen.

De tatoeëerder van Auschwitz  Heather Morris Ontwapend verhaal over waargebeurde feiten. Het laat eens een mooiere kant zien aan de gruwel tijdens WOII (los van het feit dat er ook gruwelijke zaken aan bod komen in het boek). Liefde overwint blijkbaar (bijna) alles!
Het moois dat we delen Ish Ait Hamou Ish schetst een mooi beeld zonder oordeel te vellen.
Wijze lessen. 12 bouwstenen voor effectieve didactiek Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs & Paul Kirschner De manier om je goed en correct voor te bereiden op het lesgeven en het omgaan met jongeren.
Een langzaam smeulend vuur Paula Hawkins

Nieuwe thriller van de auteur van “het meisje in de trein”. Heerlijk meeslepend en toch verrassend op het einde.

Schoolpijn Daniel Pennac Gaat over het een kans geven van slechte leerlingen op school en doorheen het gedrag kijken. Heel luchtig gebracht met nu en dan een mopje!
De natuurwetten van het kind  Celine Alvarez

Een vernieuwende kijk op het (kleuter)onderwijs van vandaag. Leuk geschreven en heel veel leuke ideeën.

Aristotle and Dante discover the Secrets of the Universe Benjamin Alire Saenz

Ontzettend mooi boek over een verliefdheid tussen 2 jongens... Erg aangrijpend!

De ontwikkeling van jongens in het onderwijs Woltering, L. & Van der Wateren, D. (red.) Vertaling van wetenschappelijk onderzoek over jongens in het onderwijs in genuanceerde, praktijkgerichte adviezen, zinder te vervallen in jongens-meisjes-stereotypen.
De eenzame eeuw Noreena Hertz Zo herkenbaar en zo 'boenk erop'!
Superkrachten in je hoofd Wouter De Jong

Superkrachten voor je hoofd is een echt doeboek om (samen met je ouders of alleen) te ontdekken hoe je koning in je kop wordt. Je leert hoe je beter om kunt gaan met onaangename ervaringen, hoe je je sociale skills (in plaats van sociale media) kunt verbeteren en meer zelfvertrouwen krijgt. Wouter pakt dit onderwerp aan op zijn ondeugende, relativerende manier, met mooie anekdotes, grappige weetjes en rake kinderquotes.

Nooit meer druk Tony Crabbé Omdat een opgeruimd hoofd in onze overvolle wereld zo belangrijk is.
Feedback in de klas Stijn Van Hoof

Heel waardevol en in kleine stapjes toe te passen in de klas en school

Fan fan Alexandre Jardin  Omdat alle boeken van Alexandre Jardin de moeite zijn. Meeslepend, vriendschap, eerlijkheid en uiteraard humor

Meisje zonder verleden.

De andere vrouw

Michael Robothan  Spannend, thrillers

Het suikerhuis.

Alles tussen jou en mij

Susan Wiggs  Mooie verhalen
Een wereld zonder spiegels Nikki Peeters Een wereld zonder spiegels vertelt het verhaal van Nora die iets vreselijks heeft meegemaakt maar uiteindelijk de ware liefde vindt. Het is een boek over liefde natuurlijk, maar vooral ook over jezelf leren aanvaarden met al je bagage.

Zeker geschikt om op de leeslijst van jongeren te zetten en hen te motiveren wat meer te lezen.

Heerlijk boek, vlot geschreven, van Vlaamse bodem en geeft meteen een nieuwe schrijver een boost.
Troebel water  Aebi Bellinda Het verhaal speelt zich af in Temse. Een buurgemeente van waar ikzelf woon. Op weg naar school fiets ik dagelijks langs de Zaat waar het zich afspeelt.
Alle boeken van deze auteur  M.J. Arlidge Spannende reeks, laat zich moeilijk wegleggen
Ieder kind kansrijk Eric Jensen  Omdat het vol positieve tips, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, staat om elke leerling de allerbeste groeikansen te bieden. Het leest niet zoals een roman, het is meer een 'ik proef elke dag een stukje-boek'.
Anders gaat ook Elise Cordaro

Het geeft zeer helder (en met massa's voorbeelden) mee waarom mensen met ass en/of adhd een medaille voor moed en zelfopoffering zouden moeten krijgen. Elke dag opnieuw!

Reeks van "Het Kerkhof der Vergeten Boeken" Carlos Ruiz Zafon

Heerlijke boeken, leest vlot, speelt zich af in voornamelijk Barcelona.

De moestuin Wim Lybaert

Je wordt er gelukkig van, zowel van tuinieren als van het boek zelf.

Ode aan de verwondering  Caroline Pauwels

Verwondering en begeestering is de drijfveer van onderwijs.