6 op 10 Vlaamse leraren zijn of waren vrijwilligers

Tijdens de week van de vrijwilliger vroegen we naar het vrijwilligerswerk bij de respondenten van Teacher Tapp Vlaanderen. Wat valt er op? Meer dan 1 op 4 onderwijsmensen die meedoen met de app doen momenteel vrijwilligerswerk en 32% deed het ooit.  

Er zijn wel behoorlijke verschillen tussen de leeftijdsgroepen:

Hierbij vallen er twee zaken op:

  • Aan de ene kant stijgt het aantal onderwijsmensen die vrijwilligerswerk actief nu doen met de leeftijd. Dit is niet verwonderlijk. Jonge leraren hebben het vaak drukker in de job, starten net een gezin,...
  • Tegelijk hebben veel jonge leraren meer vrijwilligerswerk al gedaan dan oudere generaties. Dit ligt in lijn met internationaal onderzoek van oa Twenge dat toont dat jongeren gestaag meer vrijwilligerswerk doen. 

Dit zijn de verschillen tussen onderwijsniveaus en/of functies:

Maar wat voor vrijwilligerswerk doen onze respondenten? We vroegen het via een open vraag. 87 respondenten vulden het formulier in of stuurden ons een bericht via de app. Daar zijn behoorlijk wat trends in vast te stellen:

  • Veel van de respondenten die ons beantwoordden, deden of doen meerdere vormen van vrijwilligerswerk. Enkele onder hen bezorgden ons een indrukwekkende lijst van vrijwilligerswerk die ze al deden en zelfs nog willen doen (al was dat laatste niet onze vraag). 
  • Vaak nemen onze respondenten een rol op als bestuurder van een vereniging, zoals van sportclubs, gezinsbond,...
  • Cultuur is zeer sterk vertegenwoordigd met 1 op 3 van de  respondenten die het formulier invulden. Ze geven aan betrokken te zijn bij de boeken- of leesjury, helpen een handje in culturele centra, ze doen aan voorlezen aan huis, enkele respondenten lezen ook voorleesboeken in.
  • Ook organisaties als Oxfam en het Rode Kruis komen vaak terug.
  • En leraren werken graag met kinderen, dus vallen het begeleiden van sport-, cultuur-, en jeugdbewegingskampen ook op, zowel als lesgever, leider of - ook populair - kookouder. Een speciale vermelding is er ook voor de verschillende respondenten die vrijwillig aan huiswerkbegeleiding doen. 
  • En de actualiteit is ook goed zichtbaar, zo meldden verschillende respondenten dat ze momenteel vrijwilliger zijn in een vaccinatiecentrum. 
  • Een laatste belangrijke groep die we willen vermelden zijn de verschillende mantelzorgers onder onze respondenten.

We weten dat onderwijsmensen vaak een zeer drukke baan hebben waarbij er tot 49 uur per week gewerkt wordt, toch houdt hen dat veel leraren, directies, zorgleraren en ondersteunend  persooneelsleden niet tegen om nog meer te willen betekenen voor de samenleving.