Blogpost over de vreemdste opmerkingen en klachten die leraren krijgen

Het leven als leraar is vaak inspirerend, uitdagend, een tikkeltje chaotisch … en soms ronduit bizar. We vroegen onderwijsprofessionals naar de vreemdste opmerkingen of klachten die ze ooit kregen. 153 gebruikers van de Teacher Tapp app deelden hun ervaringen. Het resultaat? Een lijst die gaat van absurd tot hilarisch - en bij momenten zelfs een beetje ‘hallucinant’. 

Kan iemand té enthousiast zijn? Blijkbaar wel 

Veel leraren geven les met hart en ziel – soms zó bevlogen dat het bijna een klacht waard lijkt. Vijf Teacher Tapp-gebruikers vertelden dat ze ooit te horen kregen dat ze te enthousiast lesgaven. Eén gebruiker kreeg die opmerking zelfs van de directeur, vlak voordat die medewerker werd ontslagen. 

Ook leerlingen vinden dat er een limiet mag staan op enthousiasme. Een leraar kreeg te horen dat hij op maandagochtend te veel energie had. Een andere leraar kreeg een soortgelijke opmerking: 

Meneer, u bent te enthousiast. Weet u wel hoe vermoeiend dat voor ons is?

Geluidsoverlast: van fluiten tot … luidruchtige bordpanelen

Enthousiasme gaat soms gepaard met geluid, en dat wordt niet door iedereen even goed ontvangen. Zo kreeg een gebruiker van een collega te horen dat fluiten in de leraarskamer verboden was. Gelukkig werkt die persoon nu op een school waar fluiten niet alleen is toegestaan, maar waar leerlingen het zelfs in canon overnemen. Een soort muzikale revanche. 

Soms hoeft er niet eens gefloten te worden om een klacht uit te lokken. 

Er heeft ooit iemand geklaagd bij de directie dat ik de zijflap van mijn bord te luid openzwaaide.

Als zelfs schoolmateriaal te veel lawaai veroorzaakt, weet je dat sommige klachten vooral getuigen van bijzonder gevoelige oren. 

Stemmen en uitspraak onder vuur

Ook een stemgeluid kan aanleiding geven tot opmerkingen. Zo kreeg iemand ooit te horen dat ze onmogelijk 25 kon zijn, omdat haar stem “te diep” klonk. Stemmen kunnen daarnaast ook als te schel worden ervaren of … te rustgevend. 

Ik val in slaap van jouw stem. Ze is zo rustgevend.

Verwarrend … Is dit een compliment of moet er een klein alarmbelletje afgaan? Hoewel een kalme stem aangenaam kan zijn, is het niet de bedoeling dat de halve klas in slaap dommelt. 

Ook een té duidelijke uitspraak kan blijkbaar een probleem vormen. Drie gebruikers gaven aan dat ze daar al eens kritiek op kregen. 

Een klacht dat ik te mooi Nederlands praat. Dat vonden ze onverstaanbaar.

(Over)bezorgde ouders

Alle ouders willen het beste voor hun kinderen, maar sommigen zijn wel heel bezorgd. Zo kreeg een leraar de opmerking dat het hemdje en de T-shirt van een kleuter in de verkeerde volgorde in de broek gestopt waren en dat het kind daar ziek van kon worden. Een andere ouder vond het onverantwoord dat een kind na een plasincident een korte broek kreeg, ook al was het een warme herfstdag. 

Sommige ouders zien overal risico’s opduiken. Zo mocht een jongen niet mee op uitstap “omdat hij daarvan geblesseerd geraakt” en vonden ouders het vreemd dat kleuters al leren knippen op school, “want scherpe objecten hou je toch uit de buurt van kinderen”. 

Eén ouder wilde er zeker van zijn dat de leraar precies wist wanneer hun kind naar het toilet moest. 

Als hij kaka moet doen, stralen zijn ogen.

Met fluwelen handschoenen

Een gebruiker vertelde dat een ouder hem berispte omdat hij “nee” en “stop” riep vlak voordat een kind zonder te kijken de straat op rende. Volgens de ouder mocht hij niet “nee” zeggen tegen het kind, want “ze gebruiken thuis dat harde woord niet”. 

Ook op academisch vlak zijn er bepaalde gevoeligheden. Zo vroeg een ouder om de toetsen Latijn makkelijker te maken, terwijl hun kind een dagelijkswerk-gemiddelde van 82% had. Op één onverwachte toets scoorde de leerling slechts 3,5/6 en volgens de ouder zou dit het zelfbeeld van het kind schaden. Een andere leraar kreeg het verwijt dat hij het zelfvertrouwen van een jongen “in de grond had geboord” door hem een D-score te geven, terwijl die score automatisch werd toegekend aan resultaten onder de 50%. 

Zelfs heel courante instructies kunnen riskant blijken, zelfs in het zesde leerjaar: 

Ik had gezegd “monden toe”. Daags erna moest ik bij de directeur komen, want ouders hadden geklaagd omdat hun kind een afwijkend neusschot had en daardoor moeilijk kon ademen met haar mond toe ...

En dan was er nog de verontwaardiging toen een juf tegen een kleuter zei dat “zijn schoen aan de verkeerde voet” zat. 

Toen een kleuter zijn schoenen averechts aan had, zei ik aan de kleuter: “Je schoen is aan de verkeerde voet.” Ik kreeg toen de opmerking van de ouders dat ik dit niet mocht zeggen, want zijn voeten waren niet verkeerd. Ik had moeten zeggen: “Je moet je schoenen omwisselen”.

Te goed je werk doen 

Sommige gebruikers werden al eens bestempeld als “te lief” of “te begaan met een leerling”, gaven volgens sommigen “te veel feedback”, stelden “te veel vragen” of staken “te veel moeite in hun lessen”. Een leraar Frans kreeg commentaar omdat hij in de lessen constant Frans sprak. Eén ouder klaagde zelfs dat hun zoon het vak “te graag” deed. 

Dat hun zoon mijn vak te graag deed. Misschien heeft het feit dat ik godsdienst geef er wel iets mee te maken.

Opmerkingen die even binnenkomen 

Sommige gebruikers kregen opmerkingen waar je toch even van moet slikken. Zo kreeg een leraar te horen van een leerling dat ze “de alleroneerlijkste juf ooit” was, en maakte een andere leerling een volledige PowerPointpresentatie over hoe de leraar beter les zou moeten geven. 

Ook ouders kunnen soms behoorlijk kwetsende uitspraken doen. Zo kreeg een leraar te horen dat het onmogelijk was dat alle leerlingen geslaagd waren. Een andere ouder was er dan weer van overtuigd dat een leraar geen idee had waar die mee bezig was, simpelweg omdat hun kind niet geslaagd was voor het examen. 

Een ouder zei me dat ik niet wist wat ik deed omdat zijn kind niet geslaagd was voor het examen ... Het gemiddelde van de klas was rond de 70%. 

En dan is er ook nog deze hartverwarmende, constructieve feedback: 

Ik ben blij dat ons ’Jantje’ niet meer bij jou zit. Ik moest u niet.

En dit was nog maar het topje van de ijsberg … 

Onderwijsprofessionals horen de meest verwonderlijke dingen. De verhalen hierboven zijn maar een kleine greep uit de vele reacties die we ontvingen. Eén gebruiker vatte deze blogpost mooi samen: 

Ik krijg dagelijks zoveel vreemde opmerkingen. Ik kijk van niets meer op.