Hoe handhaven scholen het smartphoneverbod?
Eind september polsten we bij de Teacher Tappers uit het lager en secundair onderwijs hoe het smartphoneverbod op hun school werd geïmplementeerd en gecontroleerd. Maar liefst 279 respondenten lichtten een tipje van de sluier.
Centrale regel
Veel van de scholen van onze respondenten hanteren de regel: ‘niet zichtbaar, niet hoorbaar’. Smartphones moeten bij het betreden van het schooldomein uitgeschakeld worden of op vliegtuigstand gezet worden. Afspraken over het smartphoneverbod worden veelal opgenomen in het schoolreglement en gecommuniceerd naar leerlingen en hun ouders. Scholen koppelen vaak een sanctiebeleid aan het overtreden van deze afspraken.
Alle slimme apparaten mogen niet zichtbaar zijn binnen het schoolgebouw. Anders worden ze afgenomen en worden en sancties opgelegd.
Bewaren
Het valt op dat er heel wat verschillende strategieën zijn om het smartphoneverbod te realiseren. Veruit de meeste respondenten gaven aan dat van de leerlingen verwacht wordt om hun smartphone te bewaren in rugzak, boekentas of handtas. Vaak werd expliciet vermeld dat de smartphone niet op het lichaam bewaard mag worden.
Veel scholen maken gebruik van hulpmiddelen om de smartphones te bewaren. Heel populair zijn zakjes, zoals Yonder, lockers of hotels waarin de smartphones bewaard worden. Vooral in het lager onderwijs worden smartphones bijvoorbeeld in een mandje gelegd dat door de leraar bewaard wordt.
De collega’s van het secretariaat hebben duidelijk meer werk door het smartphoneverbod. In sommige scholen, vooral opnieuw in het lager onderwijs, wordt gevraagd aan leerlingen om smartphones af te geven aan het secretariaat.
Handhaven
Het secretariaat speelt ook een grote rol in het handhaven van het smartphoneverbod. Vaak is dat het eindstation waar smartphones terechtkomen als leerlingen hun toestel moeten afgeven.
Hoe dan ook worden smartphones vaak afgenomen als leerlingen betrapt worden. In sommige gevallen mogen leerlingen hun smartphone ophalen bij het einde van de lesdag, in andere gevallen wordt verwacht dat ouders de smartphone komen ophalen. Bij sommigen van bij de eerste keer, bij anderen nadat de leerling een aantal keer werd betrapt. Een respondent gaf mee dat leerlingen de smartphone pas een half uur na het einde van de lesdag mogen ophalen. Een klein beetje gemeen?
Tot slot een aantal markante antwoorden. Een paar respondenten benoemen expliciet dat ze een verschil voelen op de speelplaats. Leerlingen praten volgens hen meer met elkaar nu de smartphones niet meer mogen. Bij een aantal scholen was het invoeren van het smartphoneverbod ook het moment om stil te staan bij het smartphonegebruik bij leraren. Het geeft ons in ieder geval inspiratie om er een aantal vragen over te bedenken.
In locker of boekentas. Indien gezien, wordt de smartphone afgenomen. Eerste week veel werk, nu gaat het alsof hij niet bestaat. Leerlingen spelen en communiceren nu met elkaar.