Miss, did you really think I’d pee in one of your plants?
Toen we aan onze respondenten vroegen welke opmerkelijke, grappige, zotte gebeurtenissen ze al meemaakten met hun leerlingen, wisten we niet goed wat we konden verwachten. De inzendingen bleken nog opmerkelijker dan we konden vermoeden.
Micheline & Guillaume Millau
Het klaslokaal lijkt de ideale ruimte te zijn om even tijd te nemen om de innerlijke mens te versterken. Een chauffage gebruiken om die ene kippenbout op te warmen of een heerlijke croque maken met volledige uitrusting. Tot op het ijzer toe. Andere delicatessen die in het klaslokaal terug te vinden zijn: fishsticks, smoske kaas, curryworst en mandarijnen. Een overheerlijk diner, me dunkt.
Soms loopt een eetexperiment verkeerd af. Een volledige zak Taki’s (hete blauwe chips) eten is een garantie op een mond die in brand staat. Eten kan ook verheven worden tot kunst, getuige het drinken van chocomelk met een rietje door de neus.
Rise and shine
Naast de innerlijke mens is aandacht voor de buitenkant even essentieel. De leerlingen vereren leerkrachten met korte instructiemomenten over hoe je je haar moet stijlen, hoe je jezelf kan schminken, en zelfs een knipbeurt wordt deskundig uitgevoerd. De ene leerkracht waardeert dit (goedbedoelde) advies al meer dan de andere.
Trots. Sommige leerlingen zijn trots op hun harde arbeid in de trainingshonk en pakken daar graag mee uit in de klas. Een leerling gaat zo ver dat hij graag zijn kathedraal laat zien aan de leerkracht en hoopt op beate verwondering.
Sharing is caring
Het bovenstaande voorbeeld van delen is absoluut niet het enige. Kip met frietjes delen voor je verjaardag? Waar anders dan in de klas. Een pilletje relatine delen met je buur omdat je vindt dat die het meer nodig heeft? Vinkje. Bloed proeven van een andere leerling? Omdat het kan. En puisten van een andere leerling uitknijpen? Tja.
Een groep leerlingen had pizza’s besteld. Alleen bleek de koerier een uur te vroeg te zijn. Het zou zonde zijn om die pizza’s verloren te laten gaan, en samen met de leerkracht werden ze smaakvol verorberd tijdens de les.
Zo nu en dan brengen leerlingen ook cadeautjes mee in hun boekentas. Zo was er die leerling die een dood konijn tevoorschijn toverde, of een andere leerling die een dode adder had verstopt.
Vijfendertig jaar geleden haalde een leerling een dood konijn uit zijn boekentas.
Hij had het dier aangereden met zijn fiets en meegenomen naar school.
Voor de glimlach
Heel wat ervaringen toveren een glimlach op het gezicht. Een identieke tweeling had er niets beter op gevonden om te ruilen en de hele dag bij de klas van de ander aan te sluiten. Of eentje had letterlijk een rode draad mee omdat dat gevraagd werd. Nog een leerling had nood aan ontprikkeling en kroop daarvoor in een grote kartonnen doos die in de klas stond.
Een aantal leerlingen uit het lager hadden de leerkracht beet tijdens een les drama. Een leerling deed een blikje bier open en dronk ervan. Na controle bleek het om een blikje frisdrank te gaan met een goed nagemaakt bieretiket.
Een les over het maken van een reclamecampagne zorgde voor rode wangen bij de leerling toen bleek dat hij zijn zelfgekozen object (een penisverlenger) veel uitgebreider moest toelichten dan voorzien.
Klein beetje heel erg genant
Nog genante momenten op school? De lijst is lang. Je gezicht masseren met de vibrator van je mama is opmerkelijk. Plassen in de wasbak of vuilbak is velen ook niet vreemd. Als vijfjarige een drolletje draaien op de speelplaats is snel handelen, en snot afvegen aan de deurklink is ranzig. Een speciale vermelding voor de leerling die van elke leerkracht een haar verzamelt in een zakje …
Een leerling had in zijn broek gekakt in de klas maar durfde niets zeggen,
dus zat hij een half uurtje in zijn eigen kak. Totdat ik al
grappend over de geur begon, maar het was geen grap ...
Ronduit verontrustend
Een laatste categorie zijn de verontrustende voorbeelden. Een metalen schaar in een stopcontact willen steken ‘for the challenge’ is schadelijk voor de leerling, net zoals roken of vapen in de klas. Een schaar of passer in iemands hand steken of met stoelen gooien, is schadelijk voor de ander, net zoals brand (proberen te) stichten.
Blijkbaar voelen aardig wat leerlingen de nood om zichzelf te bevredigen in de klas. Dronken de klas binnengaan en erbovenop nog eens braken, wordt ook vernoemd. En wat van de kleuter die nadeed hoe je een ‘lijntje’ moet klaarleggen?
We ronden af met de titel van dit stuk. Een leerling moest dringend naar het toilet maar kreeg geen toestemming van de leerkracht. Vol overtuiging deed hij alsof hij plaste in de planten in de klas en maakte daarbij gebruik van een gietertje. Tot ontsteltenis van de leerkracht. De leerling draaide zich om en zei triomfantelijk: “Miss, did you really think I’d pee in one of your plants?”