Motto's en mantra's
Een schoolcarièrre is doordrongen van boude stellingen en mooie mantra’s. We vroegen jullie recent naar welke motto’s of mantra’s jullie gebruiken bij jullie leerlingen. Een vlotte 343 keren werd deze, optionele, open vraag ingevuld.
Leerlingen tot leren brengen
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Wat onmiddellijk opvalt, is dat jullie kinderen en jongeren willen tot leren brengen. Bekende mantra’s zoals ‘Fouten maken mag/moet’, ‘Uit fouten leer je!’, ‘Door te proberen kan je leren’ of de klassieker ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan’ komen veelvuldig voor in de inzendingen. Variaties op deze vaak voorkomende quotes komen in alle vormen, maten en talen: ‘It's ok to get it wrong, as long as you try’, ‘C'est en forgeant qu'on devient forgeron’, ‘Sometimes you are right, sometimes you are learning’ of ‘Errare humanum est’. Een respondent vat het treffend samen: “Ik ben supporter van de proberende mens”.
Geloven in leerlingen
Yes, you can!
Een tweede insteek die we regelmatig lezen, is het geloof in het kunnen van de leerling. Voorbeelden zijn ‘Je kunt meer dan je denkt’, ‘Je kan het NOG niet!’, ‘Doe je best, daar geraak je ver mee’. De Jezuïeten krijgen een aantal vermeldingen met ‘Plus est en vous’. Met ‘Yes, you can’ zien we een knipoog van Obama.
Waarden delen
What if I fall? Oh baby, but what if you fly?
Belangrijke waarden worden vaak gedeeld via jullie mantra’s. Over eerlijkheid lezen we ‘Eerlijkheid is de belangrijkste waarde, zelfs belangrijker dan liefde’. Over verdriet vonden we deze terug: ‘Het leven is geen ponykamp, verdriet hoort erbij’. Doorzettingsvermogen scoort hoog in het aantal vermeldingen. De ene al lyrischer dan de andere: ‘Ook met kleine stapjes kan je een mooie wandeling maken’ of ‘Il faut la gnaque’. Geschiedenisadepten vinden hun gading met ‘Rome en Parijs zijn ook niet op een dag gebouwd’ of ‘Ic poghe om thoge’ (Ik probeer het hoogste na te streven). Powerzinnen komen ook voor: ‘DD staat voor dapper doorbijten’, ‘Gaat niet, bestaat niet’, ‘Een nee heb je, een ja kan je krijgen’ of ‘Just do it’. We zetten een laatste keer door met deze ‘What if I fall? Oh baby, but what if you fly?’
Beoordeel mensen op wat ze doen, niet op wat ze zeggen
Respect en aardigheid ontbreken uiteraard niet op het appel. ‘De 'snak' bar zit op het plein. Praat eens vriendelijk tegen elkaar’, ‘Probeer met elkaar om te gaan zoals je wilt dat anderen met jou omgaan’, ‘Het kan dat je iets niet begrijpt, maar dat wil niet zeggen dat je er geen respect voor moet hebben’, ‘Beoordeel mensen op wat ze doen, niet op wat ze zeggen’ en ‘Be kind, you never know what other people are going through’.
Durf anders te zijn
De kinderen en jongeren in de klas zijn zich volop aan het ontwikkelen tot mens, en leerkrachten verwoorden dit ook: ‘Durf anders te zijn’, ‘Iedereen is anders en dat is goed.’, ‘Alleen jij kan je leven een bepaalde richting geven’, ‘Ga op zoek naar wat je graag doet en zet je daar hard voor in’ of ‘De manier waarop andere mensen naar jou kijken, bepaal jij zelf’. Die zoektocht is niet vanzelfsprekend en heel wat respondenten besteden actief aandacht aan mededogen: ‘De perfectie is voor de goden. Doe dus gewoon wat je kan’ of ‘Je hebt recht op een baaldag. Het is oké. Morgen beter’.
Al wat ik weet, is dat ik niets weet
Verwondering en nieuwsgierigheid komen terug in deze stellingen: ‘Zoek iedere dag iets van verwondering’, ‘Beleef alles ruim’, ‘De slimste mensen zijn diegenen die durven vragen wat ze niet weten’. Filosofen zorgen voor inspiratie met ‘Al wat ik weet, is dat ik niets weet’.
Humor
Ik heb nog geen koffie gedronken, zijt kalm
Heel wat respondenten sturen bij met een kwinkslag. Vragen over het behalen van punten worden gepareerd met ‘Het zijn uw punten, de mijne niet’ of ‘Van mij mag je een hoofdletter vergeten, het kost je enkel een half punt’. Een respondent stimuleert zin voor initiatief via ‘Eerst aan een vriendje vragen voor je bij mij komt za...’ en ook voor de officieuze brandstof van de leerkracht bestaat een slagzin: ‘Ik heb nog geen koffie gedronken, zijt kalm’.
We sluiten deze blog af met een hoopvol signaal:
De toekomst van de wereld zit vandaag in mijn klas, daar ben ik alvast van overtuigd.