Twee maanden Teacher Tapp Vlaanderen, waar staan we en wat te verwachten?

Het is nauwelijks te geloven maar de Vlaamse versie van deze app bestaat vandaag ‘al’(of misschien beter, ‘nog maar’) 2 maanden. Voor ons is het een rollercoaster geweest die onze stoutste verwachtingen heeft overtroffen, dus we willen iedere TTapper alvast bedanken voor het participeren!

In deze post willen we toch ook een korte stand van zaken geven, zowel over het goede als over de werkpunten. En we kijken ook vooruit!

Eerst het goede:

  • We zouden kunnen beginnen over de cijfers, maar het belangrijkste voor ons is dat we zeer veel vraagsuggesties krijgen van gebruikers en onderzoekers. Dit leert ons veel over wat er leeft in het onderwijs. We krijgen samen een beter zicht op het onderwijs.
  • We krijgen ook via verschillende kanalen heel veel feedback – zowel positief als opbouwend. We lezen alles en proberen ermee aan de slag te gaan, de complimenten doen deugd, en de werkpunten nemen we mee in ons TTVL functioneren.
  • En dan toch de cijfers: we hebben dagelijks gemiddeld meer dan 2000 onderwijsmensen die de vragen beantwoorden wat in verhouding 1,2 procent is van het Vlaamse onderwijspersoneel. En de cijfers doen er wel toe, want hoe meer participanten, hoe eerlijker ons beeld op ons onderwijs.
  • De tips worden zeer veel aangeklikt en uit de feedback blijken ze echt geapprecieerd. Je kan het hele archief van de tips trouwens raadplegen via deleraardenkt.be, we posten er elke zondag het overzicht van de voorbije week.

De werkpunten:

  • We kregen terechte commentaar vanuit het kleuteronderwijs dat de vragen vaak niet op hen afgestemd zijn. We erkennen dit zeker. Op dit moment wachten we op een technische update die ons gaat toelaten zowel vragen als tips gericht aan te bieden. Voor alle duidelijkheid, deze feature zal niet alleen participanten uit het kleuteronderwijs tegemoet komen, want eens die er is kunnen we ook andere doelgroepen nog specifieker onderzoeken (via vragen) en ondersteunen (met tips).
  • De (grote) vraag naar uitbreiding naar volwassenonderwijs, hoger onderwijs en DKO staat ook op onze wensenlijst, maar we kunnen dit pas doen als die eerder vermelde feature er is. Qua timing hangen we hiervoor af van het Britse Teacher Tapp, maar we houden jullie op de hoogte…
  • Vanuit de leerkrachten secundair onderwijs kwam de terechte opmerking dat die bij een bepaalde vraag niet konden kiezen voor meerdere onderwijsvakken binnen hun takenpakket. Ook hierbij stootten we helaas op de beperkingen van de app. Aanvankelijk werd deze vraag multiple opgesteld en was die uitgebreider, maar de app herleidde deze tot enkelvoudig. Ook werden de keuzeopties (alle onderwijsvakken binnen secundair onderwijs) tot 12 teruggebracht. Niet zo handig, maar we zijn aan het zoeken hoe we dit kunnen aanpakken. Wordt vervolgd.

De toekomst:

  • Er is groot nieuws waar we nog niet veel kunnen over vertellen voor januari… Het heeft onrechtstreeks met Teacher Tapp maar toch letterlijk met onderwijs te maken… Vaag genoeg? ;-)
  • Er komt in het voorjaar van 2021 ook een Teacher Tapp voor de Franstalige gemeenschap. Zo kunnen we niet enkel vergelijken met het Verenigd Koninkrijk en Nederland maar ook met onze Franstalige landgenoten.

Nogmaals, dank voor jullie steun, voor jullie kritische blik en vooral voor het vormen van een fijne community.

Op naar de volgende maanden en hou jullie vooral gezond!

Sofie, Geert en Pedro