Tips week 1 tot en met 7 februari
7/02/2021
Dit zijn de tips die de voorbije week gedeeld werden via de app:
- Taalbeleid in Vlaamse basis- en secundaire scholen: een interview met Marieke Vanbuel over haar doctoraatsonderzoek. (6min leestijd)
- Laat kleuters zelf ruzie oplossen aan de herstelmuur. Kijk hoe juf Hanne dat doet. (1min kijktip van Klasse)
- Gids afstandsleren. In het Verenigd Koninkrijk schreef prof. dr. Daniël Muijs de gids "What’s working well in remote education" om leraren te ondersteunen. Deze gids werd ondertussen massaal gedeeld via sociale media en dus zorgde ExCEL voor een Nederlandse vertaling, want de adviezen uit de gids zijn ongetwijfeld ook voor Vlaamse/Nederlandse leraren welkom.
- Hoe kun je leerlingen intrinsiek motiveren? Een video (6min kijktijd) en een tekst (4min leestijd) met praktische tips
- Waarom hebben leerlingen soms een hekel aan activerende werkvormen? Jeroen Janssen beschreef het voor het hoger onderwijs, maar het is zeker ook relevant voor andere leeftijden. (3min leestijd)
- Speciaal voor kleuteronderwijs: Subiteren: zien hoeveel er zijn zonder te tellen. Astrid Cornelis legt het uit op Kleutergewijs (5min leestijd)
- Een handig werkvorm die je misschien nog niet kent: Leren met de Leitnerbox. Een leitnerbox of leitnersysteem is een methode om flitskaarten (flashcards) te sorteren op basis van hoe lang de lerende deze heeft onthouden. (8 min leestijd)
- Misschien zag je al een video van de Universiteit van Vlaanderen, maar wist je dat ze ook (korte) podcasts maken?
- Grappig op zondag: Een leuk anticorona-opdrachtje voor de leerlingen van het derde jaar van het Sint-Martinuscollege Overijse. Ze kregen als extra uitdaging Marc Van Ranst te bereiken. Hoe snel zou het hen gelukt zijn? Bekijk het in deze video! O ja, het is wel in het Latijn (met ondertitels)...