Tips van 14 tot en met 20 maart 2022
20/03/2022
Deze week passeerden de volgende tips in de app:
- Elk schooljaar opnieuw zien tal van nieuwe projecten het levenslicht. Een team van gemotiveerde leerkrachten slaat de handen in elkaar en werkt keihard, zowel achter als voor de schermen. Maar hoe zorg je er nu eigenlijk voor dat een project een lang leven beschoren is?
- 14 maart was het Pi-dag. Martine van Schaik heeft 4 redenen om er aandacht aan te schenken.
- Heel waarschijnlijk ken jij ook die prachtige foto’s van evenwichtig samengestelde mandala’s en andere ingewikkelde constructies van aantrekkelijke loose parts. Loose parts zijn materialen die een open bestemming hebben (open-ended) en die dus op verschillende manieren en met verschillende doeleinden door kinderen ingezet kunnen worden.
- 'De Grote Zes' principes voor een effectieve les van het Amerikaanse Institute of Education Sciences.
- 7 tips om met kinderen en jongeren te praten over het nieuws
- Het is soms moeilijk om hoogbegaafde leerlingen te herkennen. Hoe kan je als leraar signalen oppikken, en wat is de volgende stap? (Klasse)
- Directe instructie is een gestructureerde manier van lesgeven, die een grote impact heeft op de leerresultaten. Hier wordt alles nog eens op een rijtje gezet.
- Tom Demuynck (Arteveldehogeschool Gent) vertelt je hoe hij en zijn collega's mooie resultaten boeken door studenten te ondersteunen om in hun praktijk met design thinking en co-creatie aan de slag te gaan.
- De twaalfde Teacher Tapp podcast in samenwerking met Buiten De Krijtlijnen is er: Sofie Vanassche en Tess Roggeman over ouderbetrokkenheid.
- Grappig op zondag: Het mijn-kind-schoon-kindfenomeen. (De Luizenmoeder)