Welke leraar is jou bijgebleven?

Teacher Tapp Vlaanderen brengt een bonte verzameling onderwijsprofessionals samen uit verschillende onderwijsnetten: van kleuter- tot volwassenenonderwijs, als leraar, begeleider of directie. Sommigen onder hen zijn pas afgestudeerd of net ingestroomd, anderen zijn ervaren rotten in het vak. Wat ze delen, is dat ze ooit zelf op de schoolbanken zaten. 

Op vrijdag 12 december stelden we in de app de vraag: “Welke leraar is jou altijd bijgebleven en waarom?” De antwoorden van 222 onderwijsprofessionals maakten duidelijk hoe groot de blijvende impact van leraren kan zijn. Voor velen vormde zo’n leraar een bron van inspiratie om zelf voor het onderwijs te kiezen. Bij anderen versterkte het net het beeld van hoe ze niet willen lesgeven. 

De leraar die gepassioneerd lesgeeft 

De meeste respondenten benoemen een leraar die met passie en met enthousiasme voor de klas stond. Dat zijn enerzijds leraren met een grote vakkennis, die leerlingen wisten te boeien met weetjes en verhalen.  

De leerkracht geschiedenis. Hij was een encyclopedie van kennis en verhalen, kon iedereen boeien met vertellen.

Anderzijds gaat het om leraren die alles uit de kast haalden om de leerinhouden bevattelijk te maken. Een respondent gaf aan dat een leraar uit het tweede leerjaar zich soms verkleedde. 

De leraar die in de leerlingen gelooft 

Welbevinden: het is een actueel onderwijswoord, maar wel eentje dat duidelijk meebepaalt welke leraar de leerlingen onthouden. Er werd met lovende woorden gesproken over de vele lieve, warme, zorgzame, zachtaardige leraren die vertrouwen hadden in hun leerlingen. Luisteren, aanmoedigen, steunen in moeilijke periodes en de leerlingen echt zagen om wie ze zijn: dát is wat, naast passie voor het vak, het sterkst blijft hangen. Oud-leerlingen verlieten met een gerust hart de klas van een leraar die uitleg gaf in plaats van straf, tegen kritische vragen kon en een veilig klasklimaat creëerde waarin fouten maken mocht.  

Mijn klastitularis in het zesde middelbaar, omdat ze me vertelde dat ze in me geloofde dat ik universiteit aankon.

De leraar met een sterk klasmanagement 

Ook de leraar die ‘streng maar rechtvaardig’ was, wordt door meerdere respondenten gewaardeerd. Het gaat om leraren met gezag en een consequente aanpak, maar evengoed om rustige leraren die met humor hun les brachten. 

De leraar die veel aandacht besteedde aan groepssfeer. Een strenge leraar maar zeer aanwezig in de positieve zin.

De leraar die fijne werkvormen inzet 

Hoewel sommige respondenten een volledig lesuur geboeid naar een leraar geschiedenis konden luisteren, blijft bij anderen vooral de leraar bij die speelse, muzische of actieve werkvormen inzette – sommigen trokken er regelmatig op uit om de leerstof zelf te kunnen ervaren. Creatieve of mondelinge opdrachten zorgden voor afwisseling naast luisteren en noteren, terwijl anderen de focus verlegden naar het toepassen van de kennis in plaats van het louter van buiten leren. En wanneer luisteren en opletten centraal stond, onthouden respondenten vooral de leraar die werkte met concrete voorbeelden of visuele ondersteuning bood. 

De meester van het eerste leerjaar. Bij de start van elk thema gingen we op stap op school op zoek naar de kabouter die het thema vertelde.

De leraar die werkt aan studievaardigheden 

Als leerling werd er soms op gevloekt, maar achteraf blijven heel wat respondenten dankbaar voor de leraar die hen hard liet werken en kritisch liet nadenken. Zo leerde een respondent foutloos spellen bij een bepaalde leraar, terwijl een ander zich dankzij de aanpak van de leraar goed voorbereid voelde op het hoger onderwijs. 

Zij hebben mij leren leren. Ook al ben ik er ooit kwaad op geweest wegens de moeilijke vragen die ze stelden. Maar net daardoor hebben ze me aan het nadenken gezet.

De leraar die de liefde voor het vak kan doorgeven 

Sommige leraren deden de bovenstaande zaken zo goed, dat ze de passie voor hun vak wisten door te geven aan hun leerlingen. Niet alleen werd de interesse gewekt, bij sommigen ontstond daar de basis van hun eigen studiekeuze. De leraar groeide uit tot een inspiratiebron, en precies dát proberen zij vandaag zelf te zijn voor hun leerlingen. 

Nu geef ik zelf even enthousiast mijn Latijnse lessen en hoop ik diezelfde inspiratiebron te zijn voor mijn leerlingen.

De leraar waarvan je wou dat die je niet bijbleef … 

Helaas zijn het niet alleen gepassioneerde en zorgzame leraren die een indruk nalieten. Sommige respondenten herinneren zich evenzeer de leraar die angst inboezemde, leerlingen uitlachte of kwetsende opmerkingen maakte. Respondenten omschrijven deze leraren als ‘onmogelijk’, ‘boos’ of ‘bruut’. Dat hun leraar rookte bij het raam of beneveld voor de klas stond, wordt niet zomaar vergeten … 

Omdat ik van haar enorm bang was, deed me wat denken aan die directrice uit het boek Mathilde van Roald Dahl. Ik durfde niet meer meewerken waardoor mijn punten de diepte in gingen.

De leraar die fijner is dan verwacht 

Er waren respondenten die maar moeilijk iemand konden benoemen, terwijl anderen net niet konden kiezen uit de vele leraren die hen zijn bijgebleven. In de antwoorden klinkt nuance: leraren met een negatief imago op school bleken in de klas soms onverwachts vriendelijk of humoristisch. Tot slot zijn er ook leraren die om een andere reden de harten van de leerlingen sneller deden slaan ... 

Er was ook een knappe leerkracht geschiedenis, maar da’s een ander verhaal.

Deze leraren hebben de Teacher Tappers gevormd – met hun vakkennis, maar ook met hun aanpak. Wat hen inspireerde of juist ontmoedigde, beïnvloedt nog steeds hoe ze zelf voor de klas staan.