Tips van 17 tot en met 23 april 2023
21/04/2023
- Het voorbije weekend hadden we een vraag over de Nieuwe Autoriteit en daaruit bleek dat 49% van de respondenten aangeeft de Nieuwe Autoriteit niet te kennen. In dit artikel vind je een overzicht van wat het inhoudt.
Tip of the day: Absence for any reason has an impact on a pupil's/student's learning efficiency. - Hoe krijg je kinderen en jongeren aan het lezen? In dit artikel lees je over de rol die een schoolbibliotheek daarin kan spelen.
Voor kleuter- en lager onderwijs: Een analyse van Remco Pijpers over schermtijd bij jonge kinderen met een aantal wenken hoe je er in het basisonderwijs mee aan de slag kan. - In het artikel '8 mythes over differentiëren' ontkracht Katrien Struyven (VUB) een aantal foute aannames over differentiëren.
- In alle vakken van het curriculum heeft de kwaliteit van de interactie tussen leraren en leerlingen een grote impact op wat leerlingen leren. Hoe verhoog je de kwaliteit van die interactie?
- Een inspirerend voorbeeld om leerlingen met een camera hun omgeving te laten ontdekken door hen korte documentaires te laten maken.
Voor kleuteronderwijs: Een website die info, tips en inspiratie verzamelt over het zindelijk worden bij kleuters. - Podcast op zaterdag: Hoe denkt de leraar over ... artificiële intelligentie? Resultaten uit de app worden besproken met Robbe Wulgaert: leerkracht secundair onderwijs, docent UGent, en expert in deze topic.
- Grappig op zondag: Vandaag op de eerste voorleesdag een video over een middeleeuwse helpdesk.