Tips van 25 tot en met 31 maart 2024
27/03/2024
- Zelfeffectiviteit van leraren is het geloof in het eigen vermogen om succesvol onderwijstaken uit te voeren, zoals het motiveren van leerlingen, klasmanagement en het geven van instructie. In deze blog lees je hoe je dat vermogen kan vergroten.
Tip of the day: Gerenommeerd expert Dylan William legt in deze Engelstalige video omstandig uit wat formatief assessment wel is en wat het niet is. (Video) - Timen en doseren, relatie vóór informatie en hoe je niet tegen maar met ouders praat: experten Rik en Maurits bieden vuistregels om van elk oudercontact een succes te maken.
- Het idee van die ene leraar die het verschil maakt, die in jou gelooft, waar je een goede band mee hebt. Het komt voor, maar er zijn kanttekeningen. Welke? Dat lees je in dit artikel.
- Mogen we van een leraar verwachten of die gezagsvol opvoedt? Een leraar is immers meer dan een opvoeder. In de blog wordt bekeken hoe je opvoedingsstijl kan enten op de verschillende rollen die een leraar vervult.
- "VR is in het onderwijs alleen relevant als je er dingen mee doet die je op geen enkele andere manier kan aanreiken."
Extra: Kim Dekeyser volgde geruime tijd alles over VR, AR en MR van op de eerste rij. Ze bundelde haar kennis in deze bundel vol praktische tips. - Podcast op zaterdag: Onderwijs en zorg zijn steeds meer verweven, met een focus op individueel welzijn, maar dit leidt tot een toename van labels en angst onder kinderen. Is dit effectief en ligt er niet te veel nadruk op de individuele leerling? Bert Wienen pleit voor een terugkeer naar de basis van goed onderwijs, met de leraar centraal, en minder nadruk op labelen.
- Grappig op zondag: Leraren doen heel wat tijdens examentoezichten, part 2.