Tips van 4 tot en met 10 december 2023
10/12/2023
- Voor velen naderen de examens of zijn ze zelfs al begonnen. In deze tip wordt toegelicht waarom vier keer een kwartier studeren beter kan zijn dan een keer een uur. Om te delen met je leerlingen.
Tip of the day: We vragen steeds aan onze leerlingen om de vraag grondig te lezen. Wat kan hierbij fout gaan? - Een uitvoerige toelichting over motivatie, welbevinden en de link met leren.
- Doet Vlaanderen het echt zo slecht? Blijft de kloof tussen top- en laagpresteerders even groot? En hoe doen andere OESO-landen het? Onderzoeker Nele Warlop (UGent) neemt de PISA-resultaten onder de loep.
- Toetsscores zijn niet feilloos te duiden. Waar moet je op letten bij het gebruiken van een toets en het interpreteren van de scores?
- Via een eenvoudige truc kan je je meerkeuzevragen effectiever maken voor retrieval practice (oproepen van voorkennis).
- Podcast op zaterdag (1): Welke invloed hebben toepassingen zoals ChatGPT of bigtechbedrijven op het onderwijs, de leraren en de leerlingen of studenten? Tot wat voor gesprekken dwingen de recente technologische ontwikkelingen ons? Een gesprek tussen onderwijsprofessionals en een filosoof.
Podcast op zaterdag (2): Leerlingen die zonder diploma of kwalificatie de schoolbanken verlaten, hebben er vaak al een lang parcours opzitten met veel verschillende begeleiders. Sommigen hebben één constante in hun leven: mensen als Leen De Weirdt van het Steunpunt Leerrecht-Leerplicht. Zij helpt jongeren, zoals Romelu en Lamia die in deze aflevering getuigen, om de draad terug op te pikken. - Grappig op zondag: Rapporten: hoe gaan leraren, ouders en leerlingen ermee om? Een aantal cartoons. Herkenbaar?