Tips van 4 tot en met 10 maart 2024
10/03/2024
- De mensen van Digisprong leggen uit hoe je AI-afbeeldingen gegenereerd kunnen worden, wat de voordelen zijn en waarvoor je aandacht moet hebben.
Voor lager en secundair onderwijs: Zes experts laten hun licht schijnen op de rol van interactieve borden in het lager en het secundair onderwijs. In dit eerste deel van een drieluik beklemtonen ze de belangrijke rol die weggelegd is voor leraren. - Als een leerling een ADHD-diagnose heeft, heeft dit dan invloed op hoe leraren beslissen naar welk schooltraject leerlingen in het onderwijs moeten gaan?
Voor kleuteronderwijs: Via speelleerboxen werken kleuters aan hun executieve functies. - In de onderwijsactualiteit was er vorige week heel wat aandacht voor de toename van het aantal kleuters in het buitengewoon onderwijs. Het blijkt geen louter Vlaams fenomeen te zijn. Nood aan verder onderzoek.
Voor directie: Twee directeurs getuigen over de meerwaarde van groeigesprekken/onderwijsgesprekken die ze voeren met hun personeelsleden. - Feedback behoort tot een van de krachtigste hefbomen die leraren kunnen gebruiken om het leren van leerlingen te bevorderen. In dit artikel worden twee aanpakken vergeleken waarbij één aanpak duidelijk beter werkt.
Voor lager onderwijs: De Kindwijzer heeft als doel het recht van kinderen en jongeren op informatie te beschermen tegen het probleem van nepnieuws en desinformatie. - Hoge leerresultaten in een school in Birmingham in een achtergestelde wijk. In drie jaar tijd klom deze school van ondermaats naar goed. Een groep onderwijsprofessionals bezoekt de school en brengt verslag uit. (luistertip)
- Podcast op zaterdag: Moet onderwijs het verlengde zijn van de huiskamer of het voorportaal van de samenleving? Een podcast van Rinke Vanhoeck in gesprek met Marieke Smeyers over ambitie, stigma en gelijke onderwijskansen.
- Grappig op zondag: Klemtonen leggen kán belangrijk zijn ...