Tips van 6 tot en met 12 oktober 2025

  • Leraar zijn: tussen passie en uithouding, lessen uit Frankrijk.
    Tip of the day: Why lining up is good for students (and schools)
  • Er zijn weinig internationale onderzoeken die zo’n breed en gedetailleerd beeld geven van het leraarschap als TALIS, de grootschalige lerarenenquête van de OESO. In dit artikel lees je de belangrijkste lessen uit dit rapport.
    Voor kleuteronderwijs: Zo leer je kleuters zelf hun problemen oplossen.
    Voor lager en secundair onderwijs: 'De Checkers' wil de maatschappij weerbaar maken tegen misinformatie en ontwikkelde daarvoor een challenge. Op deze laagdrempelige manier kan je je leerlingen wapenen tegen fake news.
  • Van 1 t.e.m. 10 oktober zetten tal van organisaties het belang van geestelijke gezondheid en veerkracht in de kijker. Hoe verhoog je de veerkracht van je leerlingen?
    Voor basisonderwijs: Er is heel wat te doen rond de plaats van muzische vorming in de vernieuwde minimumdoelen van het basisonderwijs. In dit artikel vind je een extra perspectief.
  • Denk offline, werk online: omgaan met digitale middelen in het onderwijs.
    Voor kleuteronderwijs: Op welke manier kan je je klas inrichten? Lees er alles over in dit artikel.
    Voor secundair onderwijs: De KLAAR-reeks 'Jong en onzichtbaar ziek' bundelt 5 korte video's om het thema van De Warmste Week 2025 bespreekbaar te maken in de klas.
  • Blogpost TTVL: We vroegen aan onze respondenten hoe het recente smartphoneverbod in hun school gehandhaafd wordt. Je leest over hun antwoorden in deze blogpost.
  • Podcast op zaterdag: Kinderen en jongeren geboren tussen 2010 en 2025 behoren tot de 'Generatie Alpha'. In deze reeks over een generatie die volop onze schoolbanken bevolkt, leer je alles over typische kenmerken en de context waarin ze opgroeien.
  • Grappig op zondag: De Ideale Wereld over het smartphoneverbod op school.