Tips week 3 mei tot 9 mei 2021
8/05/2021
Het wekelijkse overzicht van de tips die we met jullie delen:
- Hebben de kleuters en jij regelmatig nét wat tijd over? Te kort om ontwikkelingsmateriaal uit de kast te halen of in een hoek aan de slag te gaan, maar te lang om te ‘wachten’ of steeds weer te lezen uit dezelfde boekenmand? Busy Boxes om kleuters ook tijdens het wachten uit te dagen (5min leestijd)
- VRT NWS lanceert EDUbox over polarisatie voor jongeren.
- Het schoolteam van het Scheppersinstituut (Mechelen) maakte de digitale omslag: ICT in elk vak, een laptop voor elke leerling. Veerle Scheirs vertelt over de keuzes die de school maakte bij deze sprong. (6min leestijd)
- Waarom we meer Montaigne nodig hebben? Ruben De Baerdemaeker (leraar Engels, Duits en Nederlands in Gent) schrijft hier over zijn lessen over het essay. Dit (Corona-)jaar liet hij zijn leerlingen zelf vragen stellen en essays schrijven. (14min leestijd)
- Hoe verrijk je je bouwhoek om ook de erg slimme kleuters voldoende uitdaging te bieden?
- Het is een open deur: de coronamaatregelen doen ons nadenken over hoe we ons onderwijs (her)ontwerpen, en ons daarop organiseren.
- Maak eens een schaduwtheater! Stap voor stap aan de slag (6min kijktijd)
- ‘Teamteachen’ en ‘co-teachen’ zijn hippe termen in ons onderwijs. Maar zo’n waardevolle samenwerking is niet zo simpel als het lijkt. Alles staat of valt met een goede communicatie tussen coteachers. Daar zet Mieke Meirsschaut met o.a. haar Babbelkaartjes op in.
- ‘Ik wilde geen bso doen, maar ze zeiden: “tso gaat niet lukken voor jou”.’ Een podcast van De Standaard: De meeste jonge vluchtelingen in ons land starten in het beroepsonderwijs. (22min luistertijd)
- Grappig op zondag: toon deze video niet aan je leerlingen...