Hoofdmenu

Visie 'De sterke leraar'

Sterke leraren maken het verschil! Ze inspireren jongeren in een voortdurend veranderende maatschappij.

Onze ambities en visie

Onderstaande figuur laat zien wat onze ambities zijn voor de leraar als startbekwame professional. Hij is een leraar die professioneel is, voortdurend als mens en professional wil groeien, en open staat voor de wereld waarin we leven. Dat zijn de drie pijlers waarop onze visie bouwt. Met zes accenten worden de pijlers vormgegeven. Bekijk de visie van de opleiding PDF icon hier in detail.

De leraar als startbekwame professional

Om deze ambities waar te maken, vernieuwen we het opleidingsprogramma van de Educatieve bachelor secundair onderwijs vanaf september 2022.

Het nieuwe opleidingsprogramma

Het nieuwe opleidingsprogramma wordt vormgegeven vanuit onderstaande negen ontwikkelprincipes. Ontdek ze PDF icon hier in detail.

OntwikkelprincipesDeze ontwikkelprincipes worden voortdurend meegenomen bij de uitwerking van de drie programmalijnen: de expertlijn, de praktijklijn en de lijn professionaliseren.

Leerlijnen

• In de expertlijn worden studenten inhoudelijk straf (WAT) (vakinhoud). Dit zowel vakinhoudelijk als op vlak van omgaan met jongeren en groepen. Ze leren HOE ze kennis en vaardigheden kunnen overbrengen (didactiek) en ontdekken WIE jongeren zijn zodat ze met hen in interactie kunnen gaan in een taal die aanspreekt (pedagogie). Op die manier dragen ze op elk moment zorg voor jongeren.
  • De lijn professionaliseren stoomt de studenten klaar om te evolueren naar een startklare professional maar ook om nadien te blijven verder evolueren. Kritisch, onderzoekend, ondernemend en innoverend zijn hierbij belangrijke kernwoorden. In leergemeenschappen op de campus gaan studenten in groepen aan de slag om met elkaars kritische blik en steun uit te groeien tot startklare professional.
  • De praktijklijn biedt kansen om ervaringen op te doen in het werkveld. Op een geleidelijk opgebouwde manier kunnen studenten in alle vertrouwen leren. Datgene wat door studenten opgepikt wordt op de campus, kunnen ze ervaren in en vertalen naar de praktijk om zo tot diepgaand leren te komen. Ateliers op de campus ondersteunen hen hierbij. In de praktijklijn staat samen leren en opleiden centraal.

De drie programmalijnen worden concreet vertaald naar een opleidingsprogramma met opleidingsonderdelen. Je kan dit PDF icon hier bekijken.