Wat is pronet?

Goede samenwerking vergt specifieke inzichten, kennis en vaardigheden

Organisaties, overheden en bedrijven bewegen zich in een steeds veranderende context. Nieuwe trends, economische en maatschappelijke evoluties vormen een permanente uitdaging. Om te kunnen inspelen op nieuwe behoeften, efficiënter en effectiever te werken en te innoveren, ontstaat er meer en meer samenwerking tussen organisaties.

Dergelijke samenwerkingsverbanden onstaan soms spontaan of uit noodzaak; soms worden ze ook gestimuleerd of opgelegd door de overheid. Het aangaan van zo'n samenwerkingsrelatie in een netwerk, alliantie, partnerschip of keten blijkt in de praktijk niet eenvoudig te zijn.

Het participeren aan en/of opstarten en uitbouwen van een goede samenwerking vergen immers specifieke inzichten, kennis en vaardigheden

PRONET-onderzoek

Vanuit de vaststelling dat samenwerkingsverbanden tussen organisaties in belang toenemen en dat er behoefte is aan onderbouwd praktijkmateriaal startte de Arteveldehogeschool in 2011 met praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO) over dit onderwerp. Het PRONET-onderzoek richtte zich op het detecteren van de kritische succesfactoren bij het opzetten en ontwikkelen van professionele samenwerkingsverbanden tussen organisaties.

Er werd onderzocht welke 'rollen' actoren moeten opnemen om tot succesvolle samenwerking te komen en welke competenties hierbij worden verwacht. In een vervolg-onderzoek werd ingegaan op de manier waarop verbindend en collectief leren in samenwerkingsverbanden ontwikkeld kan worden. De onderzoeksresultaten die beide PWO-projecten hebben opgeleverd kun je lezen in de rubriek onderzoek:

• Pronet maakt samenwerking tussen organisaties succesvoller
  • Verbindend leren. Onderzoek naar leren in samenwerkingsverbanden

PRONET: Ondersteunings-unit voor samenwerkingsverbanden

De onderzoeksactiviteiten leverden inzichten, tools en praktijkmateriaal op die we graag met u delen. Via deze site vind je alvast een aantal modellen & werkvormen. Je kan ook altijd bij ons terecht voor vorming en begeleiding op maat.

Intersectoraal werken in the picture: inspirerend video van Departement Zorg: Zorgzame Buurten