Tips van 28 februari tot en met 6 maart 2022
5/03/2022
We leerden zelfs tijdens de krokusvakantie veel bij, en wel dit:
- Voorlezen uit prentenboeken prikkelt niet alleen de fantasie en brengt kleuters taal bij. Je stimuleert er wiskundige en probleemoplossende vaardigheden mee. Kijk mee hoe juf Sarah dat aanpakt.
- Wat kan een leraar doen als er elders oorlog uitbreekt?
- Wat andere leraren de stad uit jaagt, trok Lien De Neve net aan: de drukte, de diversiteit, zelfs de deining. Als directeur in Molenbeek ziet ze de kansen tussen de hindernissen door.
- Door leerlingen keuzemogelijkheden aan te bieden, kiezen ze zelf voor datgene dat aansluit bij hun interesses en leervoorkeur. De leerkracht differentieert dan zonder zelf veel extra inspanningen te moeten doen.
- ‘Online leren’ is veel méér dan traditioneel onderwijs verderzetten op iPads en SmartSchool. Digitale toepassingen openen een wereld aan nieuwe mogelijkheden in de klas. Ze maken ‘online samenwerkend leren’ mogelijk: individueel, in groep of met de hele klas.
- 6 op 10 Vlaamse leraren zijn of waren vrijwilligers.
- Kinderen vaccineren tegen corona. Het leeft in onze samenleving, en dus ook bij jou op de lagere school. Hoe kan je als leraar met je leerlingen over vaccinatie praten zonder te polariseren?
- Corona stelt het welbevinden en de motivatie van je leerlingen zwaar op de proef. Hoe je het tij keert en de motivatie van je leerlingen opkrikt met A, B en C: motivatiepsycholoog Maarten Vansteenkiste.
- Is het een goed idee om alle leerlingen van laptops te voorzien en deze eventueel in te zetten als middel om notities te nemen? Of rusten we hen best allemaal uit met een tablet en een stylus? Noteer je best met een ‘analoge’ pen op een maagdelijk blanco blad papier?
- Johannes Visser over ongelijkheid in de samenleving bestrijden
- In het kader van de Week Tegen Pesten ging Sven Pichal sorry zeggen tegen een gepeste medeleerling. Sven had 30 jaar geleden zelf niet mee gepest maar bood toch excuses aan. Een groots gebaar dat ook anderen inspireerde om hetzelfde te doen. (DIW):