Werken met actualiteit
Thema’s en projecten dienen te vertrekken vanuit actuele maatschappelijke kwesties. Het aan bod brengen van actualiteit bevordert niet alleen de relevantie van de inhouden, wat de motivatie van de leerlingen verhoogt (Van den Berg, 2009 in Heyrman et al., 2018), het stimuleert ook de taalvaardigheid, mediawijsheid en opbouw van het mentale kaartbeeld van de leerlingen (Van Hasselt & Knijff, 2015). Actualiteit kan bijgevolg een belangrijk onderdeel van NRT zijn. Actualiteit is dan ook niet vreemd voor NR(T); frequent verschijnen er in de media berichten die geduid en begrepen kunnen worden vanuit aardrijkskunde, natuurwetenschappen of techniek.
Actualiteit kan niet alleen als vertrekpunt dienen voor een thematische lessenreeks of project; het kan ook als rode draad doorheen een les, lessenreeks of project gebruikt worden, de leerlingen kunnen een opdracht of onderzoek uitvoeren met behulp van een actualiteitsbericht, en ook bij voorbeelden, oefeningen, toetsen en examens kan actualiteit ingezet worden.
Het uitgewerkte voorbeeld voor deze didactische insteek gaat om een zelfstandige opdracht waarbij leerlingen een actualiteitsbericht als belangrijkste leermiddel gebruiken om het doel omtrent aardbevingen en vulkanen te bereiken. Ze gebruiken hierbij de OVUR-techniek, wat ook vanuit onderzoekend leren gestimuleerd wordt.
Documenten
- Omschrijving van de didactische insteek
- Uitgewerkt voorbeeld van de didactische insteek, met: