• Inloggen
  • www.arteveldehogeschool.be
  • NR(T)
  • Vakkenintegratie
  • Didactische insteken
  • Differentiëren en remediëren
  • Praktijkvoorbeelden
Menu
  • NR(T)
  • Vakkenintegratie
  • Didactische insteken
  • Differentiëren en remediëren
  • Praktijkvoorbeelden
  • Inloggen
  • www.arteveldehogeschool.be

Thematisch werken met brugles

Thematisch werken wordt genoemd bij zowel de multi- als de interdisciplinaire aanpak van vakkenintegratie.  

Bij de multidisciplinaire aanpak worden verschillende doelen uit de te integreren vakdisciplines onder één noemer, een thema, geplaatst. Deze vakspecifieke doelen worden in een aantal lessen in de drie vakdisciplines elk afzonderlijk, maar wel quasi gelijktijdig, behandeld. Bij interdisciplinair werken worden de verbanden tussen deze doelen zichtbaar gemaakt via een brugles.

Voor het thema ‘kracht en beweging’ werden bij wijze van voorbeeld drie bruglessen uitgewerkt. Twee lessen kunnen gebruikt worden bij de opstart van het thema, waarna vakspecifieke lessen binnen het thema volgen; één les is bedoeld als synthese aan het einde van de vakspecifieke lessenreeksen. De vakspecifieke lessen zelf werden niet uitgewerkt; leerkrachten hebben de  didactische vrijheid om de optimale leeromgeving te creëren voor hun specifieke leerlingen. 

Documenten

  • Omschrijving van de didactische insteek
  • Uitgewerkt voorbeeld van de didactische insteek, met:
    • Uitleg van het voorbeeld
    • Alle werkmaterialen
Meer over 'Projectmatig werken'
Meer over 'Actualiteit'
Meer over 'Big Ideas'
Meer over 'Terreinstudie'
Meer over 'Wetenschapsdidactiek'
Terug naar didactische insteken

Arteveldehogeschool

Hoogpoort 15, 9000 Gent

info@arteveldehs.be
Contactformulier

Disclamer - Cookiebeleid - Privacybeleid