Thematisch werken met brugles
Thematisch werken wordt genoemd bij zowel de multi- als de interdisciplinaire aanpak van vakkenintegratie.
Bij de multidisciplinaire aanpak worden verschillende doelen uit de te integreren vakdisciplines onder één noemer, een thema, geplaatst. Deze vakspecifieke doelen worden in een aantal lessen in de drie vakdisciplines elk afzonderlijk, maar wel quasi gelijktijdig, behandeld. Bij interdisciplinair werken worden de verbanden tussen deze doelen zichtbaar gemaakt via een brugles.
Voor het thema ‘kracht en beweging’ werden bij wijze van voorbeeld drie bruglessen uitgewerkt. Twee lessen kunnen gebruikt worden bij de opstart van het thema, waarna vakspecifieke lessen binnen het thema volgen; één les is bedoeld als synthese aan het einde van de vakspecifieke lessenreeksen. De vakspecifieke lessen zelf werden niet uitgewerkt; leerkrachten hebben de didactische vrijheid om de optimale leeromgeving te creëren voor hun specifieke leerlingen.
Documenten
- Omschrijving van de didactische insteek
- Uitgewerkt voorbeeld van de didactische insteek, met: