Praktijkvoorbeelden
Uitgewerkte projecten NR(T)
NRT A-stroom
- May the force be with you (conceptuele doelen 27, 28, 29, 30, 31, 32, 63, 64, 65, 73)
- Stop en stap af (conceptuele doelen 25, 26, 29, 34, 35, 36, 37, 43, 44, 45, 56, 77, 79)
- Dokter Bibber (conceptuele doelen 25, 27, 34, 36, 38, 41, 43, 44, 53, 56, 68, 69, 70, 77, 77.1, 77.2, 78)
- Eigen kweek (conceptuele doelen 35, 38, 43, 52.2, 55, 58, 59, 75, 77, 79, 79.1, 83, 84, 87)
- No Time To Waste 1 (focus op afval) (conceptuele doelen 45, 51, 52, 52.1, 54, 66, 74, 82)
- No Time To Waste 2 (focus op 'geen tijd te verliezen') (conceptuele doelen 34, 36, 37, 45, 63, 64, 65, 68, 74, 80, 81)
- Weet wat je eet 1 (conceptuele doelen 45, 53.1, 56, 65, 74, 75, 77, 78, 79, 89, 90)
- Weet wat je eet 2 (conceptuele doelen 45, 78, 89, 90)
- Bee Clever (conceptuele doelen 23, 43, 44, 53, 66, 74, 75, 81, 82, 88)
- In de weer voor het klimaat (conceptuele doelen 32, 35, 36, 43, 44, 45, 46, 48, 58, 59, 63, 64, 65, 66, 75, 81, 82, 88)
- Van grond tot kont (conceptuele doelen 35, 36, 43, 45, 56, 57, 59, 63, 64, 65, 68, 78, 79)
- ET Phone Home (conceptuele doelen 34, 38, 40, 42, 43, 46, 47, 53.1, 61, 63, 64, 65, 82)
- Energie geeft je vleugels (conceptuele doelen 27, 34, 35, 36, 37, 40, 42, 45, 46, 53, 53.1, 57, 59, 75, 77, 78)
- Smakelijk (conceptuele doelen 46, 53, 56, 57, 66, 71, 72, 76, 77, 78, 82, 89)
- Een dag in het leven van water (conceptuele doelen 44, 45, 48, 49, 54, 56, 57, 60, 63, 64, 65, 75, 77, 78, 89)
- Kijk diep in de natuur (conceptuele doelen 28, 44, 45, 66, 73, 74, 75, 81, 82)
- Njam (conceptuele doelen 44, 45, 46, 48, 56, 58, 59, 60, 77, 78, 79, 82, 90)
- Een wereld vol veranderingen (conceptuele doelen 19, 21, 22, 25, 40)
NR B-stroom
- Dokter Bibber (conceptuele doelen 21.1, 23, 27, 36, 40)
- No Time To Waste (conceptuele doelen 25, 40)
- Water, het blauwe goud (conceptuele doelen 17, 24, 34, 35, 36, 40)
- Weet wat je eet (conceptuele doelen 17, 18, 63, 64, 65)
Bijkomende inspiratie voor NR(T)
- Lijst met ideeën en suggesties voor NRT-projecten
- Eindwerk leerwerkboek Natuur en Ruimte 1B
- Lespakketten en workshops rond onder meer duurzame voeding, grondstoffen en klimaat bij Studio Globo
- Lesmaterialen, activiteiten voor leerlingen en vormingen voor leerkrachten rond de SDG's, klimaat, duurzaamheid, natuur, ... bij KlasCement voor wereldburgers
- Educatieve pakketten rond de voedingsindustrie bij Alimento
- Educatief materiaal rond klimaat en energie bij International Polar Foundation
- Onderzoeksprojecten rond milieu met leerkrachtenhandleiding en leerlingenbundel van GLOBE, een internationaal netwerk van scholen en wetenschappers
- Activiteiten en educatieve materialen rond klimaat en energie bij Fabriek Energiek van Provincie Oost-Vlaanderen
- Andere educatieve pakketten en activiteiten bij de provincies West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg
- STEM-pakketten, waarbij vaak inhouden of vaardigheden uit NR(T) aan bod komen, via onder meer Brightlab, Stem voor de basis en STEM@School
- Materialen van de Nederlandse vakvereniging Natuur, Leven en Technologie
Lesmaterialen voor differentiatie en remediëring binnen NR(T)
Conceptuele doelen m.b.t. natuur
LPD | Onderwerp | Differentiatie | Lestechniek | Download |
---|---|---|---|---|
25+26 | De krachten in jullie leven | Leerprofiel | Keuze leermiddel | Download |
30 | Invloed van kracht op richting/zin/grootte beweging | Leerstatus | BHV-model | Download |
33 | Onderzoek naar verband snelheid/afstand/tijd | Interesse | Keuzelijst | Download |
34+37 | Energieomzettingen | Interesse | Eigen keuze | Download |
35+36 | Ademhalingsstelsel | Leerstatus | Flipped Classroom | Download |
57.1 | Gewervelde dieren ordenen | Interesse | Eigen keuze | Download |
58.1 | Onderzoek met de microscoop | Interesse | Keuzelijst | Download |
59 | Kenmerken van planten | Leerstatus | Jigsaw | Download |
Ook in dit eindwerk staan enkele mooie voorbeelden van binnenklasdifferentiatie in natuurwetenschappen.
Conceptuele doelen m.b.t. ruimte
LPD | Onderwerp | Differentiatie | Lestechniek | Download |
---|---|---|---|---|
27 | Aardbevingen en vulkanen | Leerstatus | Expertgroepen | Download |
28 | Landschapsverandering door zwaartekracht, water, wind en ijs | Interesse | Keuzelijst | Download |
67 | Reliëfelementen en reliëfvormen | Status/profiel/interesse | Moetjes en magjes | Download |
71 | Relaties tussen landschapsvormende lagen | Leerstatus | Epertgroepen | Download |
73 | Orkanen, tornado's en onweer | Leerprofiel | Keuze leermiddelen | Download |
Conceptuele doelen m.b.t. techniek
LPD | Onderwerp | Differentiatie | Lestechniek | Download |
---|---|---|---|---|
30 | Ons dagelijks brood | Leerstatus | Zelfregulerend leren | Download |
30 | Overbrengingen | Leerstatus | Verschillende leerwegen | Download |
52 | Smartphone speaker | Leerstatus | CLIM-methodiek | Download |
52.1+52.2 | Het technisch proces | Leerstatus | Universal Design for Learning | Download |
Uit een eerder project (2014-2015) m.b.t. differentiatie binnen aardrijkskunde
Merk op: de eindtermen en leerplandoelen vermeld in onderstaande documenten zijn deze uit het 'oude' vakgerichte leerplan aardrijkskunde.
LPD | Onderwerp | Differentiatie | Lestechniek | Download |
---|---|---|---|---|
41 | Relatie klimaat en breedte-/hoogteliggging/afstand tot zee | Leerstatus | Jigsaw | Download |
53 | Determineren van gesteenten | Leerprofiel | Flipped classroom | Download |
53.2 | Situeren van gesteenten | Leerstatus | Gelaagde werkbladen | Download |
54+66 | Ontginning van gesteenten | Interesse | Keuzewerkbladen | Download |
54 | Gesteenten als bouwmaterialen | Leerstatus | BHV-model | Download |
68 | Kenmerken van weer en klimaat | Leerprofiel | ICT-werkblad | Download |
68 | Determineren van een klimatogram | Leerstatus | Zelfdiagnose | Download |
75 | Invloed van weer en klimaat op mens, dier, plant | Interese | Keuzewerkbladen | Download |