Natuur, ruimte & techniek
De modernisering van het Vlaamse secundair onderwijs, die van start ging op 1 september 2019, laat ruimte voor vakoverschrijdend werken. De Vlaamse Overheid definiëert immers niet langer eindtermen per vak, maar wel per sleutelcompetentie. Dit geeft onderwijsverstrekkers de mogelijkheid om voortaan zelf te kiezen in welke vakken ze deze eindtermen onderbrengen.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen biedt zijn scholen in de modellessentabbel voor de eerste graad een keuze aan wat betreft wetenschappen. Rekening houdend met de schooleigen context, de competenties van leraren en het pedagogische project van de school, kan er in de A-stroom gekozen worden voor de aparte vakken Natuurwetenschappen, Aardrijkskunde en Techniek, of voor het nieuwe interdisciplinaire vak 'Natuur, ruimte & techniek' (hier afgekort als NRT), dat deze drie vakdisciplines behelst.
"Dit interdisciplinair leerplan legt de nadruk op de verbindende inhouden tussen natuur, ruimte en techniek en gemeenschappelijke denk- en werkwijzen. Hierbij staat de vorming voor de burger van morgen centraal op het vlak van natuurwetenschappen, aardrijkskunde en techniek. De verbindende (gemeenschappelijke) inhouden bieden kansen om contexten betekenisvoller te maken en de link met de ‘echte’ wereld duidelijker in beeld te brengen. Daarnaast leren ze leerlingen ruimer te kijken over de muren van de vakken heen. Vaardigheden en denkwijzen worden op meerdere plaatsen, over de vakken heen, ingezet om de transfer in nieuwe situaties meer slaagkans te geven. Het lerarenteam krijgt meer vrijheid om op een creatieve manier de doelen aan te bieden in contexten die meer aansluiten bij de leef-en ervaringswereld van de leerlingen – wat leidt tot meer motivatie. Bovendien kan de interdisciplinaire aanpak kansen bieden om meer diepgang te bereiken in de geselecteerde leerplandoelen."
(Katholiek Onderwijs Vlaanderen, https://pincette.katholiekonderwijs.vlaanderen/meta/properties/dc-identifier/Cur-20181010-4, p. 1).
Ook in de B-stroom kan een school ervoor kiezen om dit interdisciplinaire vak NRT in te richten, ofwel, om enkel de vakdisciplines natuurwetenschappen en aardrijkskunde geïntegreerd aan te bieden via het leerplan 'Natuur en ruimte' (hier afgekort als NR) en techniek als apart vak te geven.
Ook bij andere onderwijsverstrekkers is er een tendens naar het clusteren van wetenschapsvakken.
Naast bovenstaande inhoudelijk en didactische motieven wordt ook aangegeven dat deze integratie van wetenschapsvakken in de eerste graad beter aansluit bij de aanpak van wetenschappen in het lager onderwijs, waar de vakdisciplines aardrijkskunde, natuurwetenschappen en techniek ook geïntegreerd aan bod komen, in het leergebied 'Wetenschappen en techniek'.