Hoe remediëren?
In dit deel ‘Hoe remediëren?’ worden, zonder volledig of allesomvattend te willen zijn, enkele mogelijke lesideeën, werkvormen en didactische tools aangehaald die remediëren mogelijk maken.
-
Aan het einde van het thema is er een syntheseles met een diagnostische toets over de geziene leerstof. Op basis van gelijkwaardige kennis van de verschillende leerstofonderdelen worden de leerlingen gegroepeerd. Per groep wordt vervolgens de ontbrekende leerstof herhaald, opgefrist of ingeoefend.
-
Aan het einde van het thema kiezen de leerlingen zelf een van volgende kaartjes uit: “ik beheers 25%, 50%, 75%, 100% van de leerstof” (of zie ook zelfdiagnoselijsten in diverse leermethodes). De leerlingen met dezelfde kaartjes gaan samen zitten en krijgen aangepaste oefeningen, huiswerk, e.d.
-
Voorkennis activeren, om vervolgens de lespraktijk ernaar aan te passen, kan via verschillende manieren gebeuren.
-
Indien er een bepaald begrip in de les of lessenreeks/thema centraal staat, kan je nagaan wat bij leerlingen opkomt door hen een woordenwolk te laten maken. Dit is een wolk of web waarin alle opgeschreven woorden en de associaties tussen deze woorden worden weergegeven. Leerlingen kunnen deze individueel of in groepjes opmaken, vergelijken met elkaar en ongekende woorden uitleggen aan elkaar. Hiervoor zijn er vele digitale tools ter beschikking.
-
Gebruik van entry cards bij de start van de les of lessenreeks, en eventueel vervolgens ook exit cards aan het einde van de les of lessenreeks.
-
Gebruik van Padlet of een ander digitale 'prikbord'-tool, waar leerlingen hun voorkennis, associaties, e.d. over het lessenthema of lesonderwerp kunnen noteren.
-
-
One-minute-paper, just-in-time-teaching, stellings- of kleurenkaarten, voorbereidende opdrachten, zelfstudiemateriaal of online-zelfstudietesten zijn technieken om te remediëren. Meer informatie over elk van deze methodes is te vinden op de website van KU Leuven (KU Leuven 2017).